انواع خال و عوارض آن

انواع خال و عوارض آن

معرفی انواع خال و عوارض آن

خال یک ضایعه خوش‌خیم متداول پوستی است. خال‌ها به دلیل تکثیر موضعی سلول‌های رنگ‌دانه (ملانوسیت) به وجود می‌آیند. بیشتر به این ضایعات ” خال ملانوسیتیک”(melanocytic naevus) می‌گویند، گاهی اوقات نیز تحت عنوان “خال نئوسیتیک” (naevocytic naevus) شناخته می‌شوند. خال‌های قهوه‌ای یا سیاه حاوی رنگ‌دانه ملانین می‌باشند، بنابراین ممکن است به آن‌ها “خال‌های رنگی” نیز بگویند. خال می‌توانند از بدو تولد (خال مادرزادی) وجود داشته باشند و یا ممکن است بعد از تولد (خال اکتسابی) ایجاد شوند. انواع مختلفی از خال‌های مادرزادی و اکتسابی وجود دارد که برای برداشتن خال باید به پزشک مراجعه کرد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر مهدی سبکتکین متخصص لیزر جای جوش و لک به انواع خال و عوارض آن می پردازیم.

چه کسانی به خال مبتلا می‌شوند؟

تقریباً هر کسی حداقل وجود یک خال را در بدن خود تجربه خواهد نمود. حدود ۱٪ از افراد، با یک یا چند خال ملانوسیتیک مادرزادی به دنیا می‌آیند. معمولاً خال‌ها به‌صورت انفرادی به وجود می‌آیند، به‌ندرت به‌صورت مادرزادی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. افرادی که پوستی روشن دارند، بیشتر به خال مبتلا می‌شوند تا افرادی که پوستی تیره‌تر دارند. به نظر می‌رسد خال‌هایی که در دوران کودکی (سن ۲ تا ۱۰ سالگی) ظاهر می‌شوند، تمایل بیشتری به برجسته شدن دارند و همچنین دوام بیشتری در طول زندگی فرد خواهند داشت. خال‌های که پس از دوران کودکی یا در بزرگ‌سالی ایجاد می‌شوند، بیشتر در اثر قرار گرفتن در نور خورشید ایجاد می‌شوندکه در صورت بروزمیتوانید با برداشتن خال صورت و بدن خود، زیبایی پوست خود را دو چندان کنید.

مطلب پیشنهادی : بایدها و نبایدهای تزریق فیلر

دلایل بروز خال ها

اگرچه علت دقیق تکثیر موضعی سلول‌های خال ناشناخته است، اما واضح است که تعداد خال‌های یک فرد بستگی به عواملی همچون: ژنتیک، میزان قرارگیری در نور خورشید و وضعیت سیستم ایمنی او دارد.

  • افرادی که خال‌های زیادی در بدن خود دارند، معمولاً بستگانی دارند که آن‌ها نیز از خال‌های زیادی برخوردارند، معمولاً ظاهر خال‌های آن‌ها نیز به هم شبیه است.
  • جهش سوماتیک در ژن RAS نیز با خال‌های ملانوسیتیک مادرزادی در ارتباط است.
  • ایجاد خال‌های جدید ملانوسیتیک نیز ممکن است به دنبال استفاده از داروهای مهارکننده BRAF (مانند: vemurafenib، dabrafenib) به وجود آیند.
  • مردمی که در استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کنند، بسیاری بیشتر از بستگان خود که ساکن شمال اروپا هستند به خال مبتلا می‌شوند.
  • درمان‌هایی که برای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بکار گرفته می‌شوند نیز باعث افزایش تعداد خال‌ها در افراد می‌شود.

انواع خال های پوستی | لیزر جای جوش و لک

علائم و نشانه‌ها

مردم اغلب می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند خال‌ها را از ملانوم (سرطان پوست) تشخیص دهند.

در اینجا یک قاعده کلی را معرفی می‌کنیم:

خال

خال‌ها در بدن شما دارای ویژگی‌ها و صفات زیر هستند:

  • تک‌رنگ هستند – اغلب قهوه‌ای، اما به‌طورکلی خال‌ها می‌توانند به رنگ‌های: قهوه‌ای مایل به زرد، سیاه، قرمز، صورتی، آبی، همرنگ پوست و یا بی‌رنگ باشند.
  • شکل و ظاهر آن‌ها گرد است.
  • می‌توانند صاف و یا کمی برجسته باشند.
  • طی گذر زمان ثابت به نظر می‌رسند.

ممکن است همه خال‌های شما یکسان به نظر نرسند. حتی ممکن است در فردی، اندازه، شکل و یا رنگ خال متفاوت باشد. ممکن است خال‌ها مو داشته باشند. برخی خال‌های به‌آرامی در طول زمان تغییر خواهند کرد، حتی ممکن است ناپدید شوند. خال‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست ظاهر شوند. خال‌ها می‌توانند بر روی پوست سر، بین انگشتان دست‌وپا، کف پا، کف دست و حتی در زیر ناخن ایجاد شوند.

عوارض

مردم در مورد خال‌ها نگران هستند، زیرا آن‌ها از ملانوم می‌ترسند، ملانوم نوعی سرطان و تکثیر بدخیم ملانوسیت‌ها است که شایع‌ترین دلیل مرگ ناشی از سرطان پوست می‌باشد.

  • در ابتدا، ملانوم ممکن است شبیه یک خال بی‌ضرر باشد، اما طول زمان ساختار آن تغییر کرده و تمایل دارد بزرگ شود.
  • افرادی که تعداد خال زیادتری دارند بیش از افرادی که چند خال دارند در معرض مبتلا شدن به ملانوم قرار دارند، بخصوص اگر تعداد خال‌هایشان بیش از ۱۰۰ عدد باشد.

نمونه های بیشتر در صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین 

گاهی اوقات خال‌ها به دلایل دیگر، برای مثال قرارگیری در معرض آفتاب یا در دوران بارداری ظاهرشان تغییر می‌کند. آن‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شده و یا تحلیل (ناپدید شوند) روند.

  • خال میرسون (Meyerson naevus) نوعی خال است که در اثر وجود اگزما در اطراف آن می‌تواند، دچار خشکی و خارش شود.
  • خال ساتون و یا خال هاله‌ای (Sutton or halo naevus) نوعی خال است که توسط یک هاله‌ای سفید احاطه شده است، معمولاً ظرف چند سال محو می‌شود.
  • خال‌های عودکننده نیز می‌توانند در اثر اسکار بعد از جراحی خال‌ها ایجاد شوند- این نوع خال‌ها نیز می‌توانند ظاهری غیرمتعارف داشته باشند.

مطالعه بیشتر :

اقدامات قبل و بعد از عمل لیفت با سلول بنیادی و چربی

ژل های کلاژن ساز

بایدها و نباید های تزریق فیلر

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24