تفاوتهای پوسته سر و شوره سر

تفاوتهای پوسته سر و شوره سر

بررسی تفاوتهای پوسته سر و شوره سر

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پوسته شدن کف سر همان شوره مو است. در صورتی که این دو مشکل یکسان نیستند و هر کدام به دلیل متفاوتی ایجاد می‌شوند.هر چند خشکی پوست سر و شوره سر علائم کاملا مشابهی دارند، ولی در اصل دو عارضه جداگانه هستند. در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران تفاوتهای پوسته سر و شوره سر را مورد بررسی قرار می دهیم.

خشکی پوست سر و شوره سر علائم کاملا مشابهی دارند، ولی دو عارضه جداگانه هستند که به دلیل مسائل مختلف و متفاوتی ایجاد می شوند. درک تفاوت بین خشکی پوست سر و شوره سر اهمیت زیادی دارد، چرا که برای انتخاب روش درمانی صحیح باید شامپو و روش‌های متناسب با بیماری را به‌کار برد تا درمان موثر واقع شود و بهبودی حاصل گردد.

تعریف شوره سر

شوره در اثر تجمع بیش از حد چربی در موها ایجاد می‌شود. شوره‌ سر، دقیقا مانند خشکی پوست کف سر، با علایم خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه پوست سر و بین موها مشخص می‌شود. این امر ممکن است شما را به اشتباه بیندازد؛ اما باید بدانید که خشکی پوست سر شما در اثر شوره به طور کلی ناشی از یک مشکل متفاوت است.

وضعیتی که باعث ایجاد شوره در بیشتر افراد می‌شود. درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود که باعث چرب شدن پوست، پوسته پوسته شدن، تحریک و قرمز شدن پوست کف سر می‌شود. درماتیت سبورئیک شرایطی است که در آن پوست چرب، قرمز و پوسته پوسته می شود و این پوسته های سفید یا زرد رنگ جدا شده و ایجاد شوره می‌کنند. ممکن است شما در قسمت‌هایی از بدنتان که غدد چربی دارید، از جمله ابروها، کشاله ران، زیر بغل و در کنار بینی هم دچار اگزمای سبورئیک شوید و موهای این نواحی در بدنتان نیز تولید شوره کنند.

همچنین باید بدانید که شوره سر اغلب به دلیل وجود قارچی به نام مالاسزیا ایجاد می‌شود. این قارچ به دلایلی از جمله عوامل ژنتیک، رعایت نکردن بهداشت فردی، هورمون ها، افزایش سن و سطح استرس می تواند تکثیر شود. برخی افراد معتقدند که صرفا کثیفی موها و عدم رعایت بهداشت باعث ایجاد شوره می‌شود، ولی معمولا اینطور نیست.

با این حال، در نظر داشته باشید که اگر بهداشت فردی خود را رعایت نکنید و موهای خود را به طور منظم برای از بین بردن چربی های طبیعی جمع شده بر روی پوست سر نشویید، ممکن است به مرور زمان گرفتار شوره ی سر شوید.

علل سفید شدن زودرس مو | لیزر جای جوش و لک

خشکی پوست سر و ایجاد پوسته سر

خشکی پوست سر به زبان ساده تر در واقع یعنی تحریک شدن پوست ناحیه ی سر در اثر برخی محرک‌ها. در این شرایط پوست سر شما بیش از حد خشک شده و به آسانی تحریک می‌شود. در نتیجه پوست خشک، پوسته پوسته می شود و در لا‌به‌لای موهای شما قابل مشاهده است. گاهی مقدار پوست خشکه کف سر آنقدر زیاد است که روی بالش، لباس، شانه و برس مویتان هم آنها را مشاهده می‌کنید.
عوامل بسیاری در ایجاد خشکی پوست سر نقش دارند. هوای سرد، پیری یا درماتیت تماسی (تحریک ناشی از برخی مواد یا محصولات مراقبت از مو در تماس مستقیم با پوست سر شما) نیز می توانند باعث پوسته ریزی در ناحیه سر شما شوند.

تفاوت های شوره سر و خشکی و پوسته سر

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، خشکی پوست سر و شوره‌ سر اغلب علائم مشابهی مانند ریزش مو، پوسته پوسته‌های خشک و خارش پوست سر را به دنبال دارند. اما چند روش وجود دارد که می توان با بکارگیری آنها تفاوت این دو بیماری را تشخیص داد.

نوع پوسته‌ای که در موهای خود پیدا می‌کنید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. اگر کوچک، سفید و خشک باشند، به احتمال زیاد مشکل شما به دلیل خشکی پوست سر است. اما اگر پوسته ها از نظر ظاهری بزرگ، چرب یا مایل به زرد باشند، احتمالا با شوره سر روبرو هستید.
اگر متوجه شدید که پوست سر شما به خصوص قرمز، ملتهب و چرب است، احتمالا مشکل شوره سر دارید. خشکی پوست سر اغلب با خشکی پوست دیگر مناطق بدن همراه است. با حوصله و آرامش پوست بدن خود را بررسی کنید که آیا پوست شما در دیگر نقاط بدن دچار خشکی و پوسته پوسته شدن است یا خیر. اگر اینگونه باشد، شما به شوره‌ی سر دچار نیستید، بلکه پوست سرتان خشک است.

عوامل ایجاد کننده پوسته سر

وقتی پوست شما رطوبت کمی داشته باشد، خشک می‌شود. در نتیجه خشکی، پوست سر شما تحریک شده و ممکن است پوسته پوسته شود. اگر پوست سر شما خشک باشد، احتمال خشکی پوست در سایر قسمت های بدن مانند بازوها و پاها نیز وجود دارد و همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، یکی از راهکارهای تشخیص پوسته از شوره همین مورد است.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران “


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

انتخاب بالش و رابطه با سلامت مو

علل رشد انواع لیپوم

تاثیرگذاری انواع کرم بر پوست

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24