خطرات مصرف نکردن کرم ضد آفتاب

خطرات مصرف نکردن کرم ضد آفتاب

بررسی خطرات مصرف نکردن کرم ضد آفتاب

عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب فراتر از آفتاب سوختگی است. در حقیقت اگر به پوست آفتاب زده خود زیر یک میکروسکوپ قوی نگاه کنید، متوجه سلول ها و رگ های خونی آسیب دیده آن خواهید شد. با آسیب مکرر آفتاب، پوست شروع به خشک شدن، چروک شدن و تغییر رنگ می کند. اگرچه به نظر می رسد که پوست ضخیم تر شده است اما در واقع ضعیف تر شده و در نتیجه راحت تر کبود می شود. در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین مرکز لیزر جای جوش در تهران خطرات مصرف نکردن کرم ضد آفتاب را مورد بررسی قرار می دهیم. برخی از عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب عبارتند از:

  • آفتاب سوختگی
  • چین و چروک پوست
  • خال و لک های پوستی
  • آکنه روزاسه
  • سرطان پوست

با این حال، باید جدی ترین تهدید خورشید برای پوست را سرطان پوست دانست، که اکنون یکی از شایع ترین سرطان ها به شمار می آید. پزشکان بر این باورند که با جلوگیری از آسیب آفتاب، بسیاری از سرطان های پوستی نیز قابل پیشگیری هستند. در ادامه به عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب بیشتر می پردازیم.

نور آفتاب تأثیر عمیقی بر روی پوست دارد که می تواند منجر به پیری زودرس، سرطان پوست و دیگر موارد مرتبط با پوست شود. قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) حدود 90 درصد از کل علائم آسیب پوستی را تشکیل می دهد. برخی از عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب عبارتند از:

سرطان پوست

متخصصان پوست، اشعه ماوراء بنفش را یک عامل سرطان زا در انسان تشخیص داده اند. اشعه ماوراء بنفش خورشید بیش از حد به DNA سلولی پوست انسان آسیب می رساند. به طوری که می تواند باعث جهش ژنتیکی شود که در نهایت منجر به سرطان پوست می شود. می توان گفت بدترین پیامد طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، پیشرفت سرطان پوست است.

اشعه ماوراء بنفش همچنین یکی از سازندگان اصلی رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد نه تنها تعداد آنزیم هایی که باعث تجزیه کلاژن می شوند را افزایش می دهند، بلکه می توانند ماده ژنتیکی سلول را نیز به روشی تغییر دهند که منجر به سرطان شود.

شستشوی صورت جهت تمدید کرم ضد آفتاب | لیزر جای جوش در تهران | دکتر مهدی سبکتکین

چین و چروک پوست

ما چین و چروک را با پیری مرتبط می دانیم. اما قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز عامل مهمی در افزایش چین و چروک ها و ظهور پیری زودرس است. در حقیقت پرتوهای UVA خورشید به اعماق پوست نفوذ می کنند و به کلاژن و الاستین پوست آسیب می رسانند که همین امر منجر به پدیدار شدن چروک ها و افتادگی در پوست صورت ما می شود. علاوه بر این هرچه پیرتر می شویم، ترمیم پوست ما نیز سخت تر می شود. در نتیجه، با قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از ضدآفتاب ممکن است شاهد چین و چروک و خطوط بیشتری در صورت خود باشیم.

آفتاب سوختگی

یکی دیگر از عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب که بسیار شایع می باشد آفتاب سوختگی است. پرتوهای UVB خورشید عامل اصلی آفتاب سوختگی و قرمزی پوست هستند. این پرتوها به لایه های اپیدرمی سطحی پوست آسیب بیشتری وارد می کنند. این امر همچنین نقش مهمی در پیشرفت سرطان پوست ایفا می کند.

خال و لک های پوستی

قرار گرفتن در معرض نور UV بدون استفاده از ضد آفتاب و پوشش مناسب باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست می شود. زیرا به سلول های سطحی پوست آسیب می رساند. اشعه ماوراء بنفش همچنین می تواند به لکه های تیره روی پاها، دست ها و بازوها منجر شود زیرا ملانوسیت ها با جذب اشعه خورشید رنگدانه بیشتری تولید کرده که نهایتآمنجر به لک می شود . علاوه بر این تشعشعات اشعه ماوراء بنفش خورشید به افزایش تعداد خال ها در قسمت های در معرض آفتاب بدن منجر می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران “

آکنه روزاسه

آکنه روزاسه در واقع نوعی از قرمزی و التهاب پوست است که بیشتر در گونه ها و بینی و در برخی اوقات نیز در پیشانی بروز می کند. عوامل محیطی مختلفی در بروز این التهاب پوستی تاثیرگذار هستند که مهم ترین آنها اشعه های مضر نور خورشید و استرس است.

کاهش سیستم ایمنی بدن

همانطور که می دانید نقش گلبول های سفید خون محافظت از بدن شما در برابر حمله عفونت ها و باکتری هاست. وقتی پوست شما سوخته می شود، بیشتر گلبول های سفید خون به ایجاد سلول های جدید پوستی کمک می کنند. در نتیجه انجام این کار می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در برابر آسیب های دیگر در معرض خطر قرار دهد.


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

اثرات آلاینده ها روی پوست

مزایای مصرف آبرسان برای پوست

مقایسه کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24