درمان HSP یا پورپورای هنوخ شونلین

به طور کلی اکثر کودکان مبتلا به HSP نیاز به درمان خاصی ندارند و با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

درد مفاصل اغلب با استراحت و مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن قابل کنترل است. استروئیدهایی که از طریق دهان یا از طریق انفوزیون IV تجویز می‌شوند، معمولاً برای درمان دردهای شدید شکمی تجویز می‌شوند.

پزشک معالج شما می‌تواند در مورد اینکه آیا مصرف استروئید برای درمان کودک شما ضروری است یا خیر، با شما صحبت کند. بسیاری از کودکان مبتلا به HSP را می‌توان به کمک دستورات پزشک عمومی یا متخصص اطفال درمان کرد. اگر علائم شدید باشند، با مراجعه به روماتولوژیست می‌توان نسبت به درمان HSP اقدام کرد.

یکی از مهم ترین پارامترهای مدیریت و کنترل بیماری HSP، نظارت بر بیماری کلیوی است. در این بیماری، وجود موقت خون یا پروتئین در ادرار شایع است. کودکانی که با شرایط ادراری نامطلوب مانند فشار خون بالا یا افزایش کراتینین (نشانگر خونی عملکرد کلیه) رو به رو هستند، باید توسط نفرولوژیست (متخصص کلیه) ویزیت شوند.

ممکن است برای ارزیابی بیماری کلیوی، به انجام بیوپسی نیاز باشد. در برخی از کودکان مبتلا به مشکلات کلیه برای پیشگیری از بروز نارسایی کلیه نیاز به درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای طولانی مدت نیاز است.

پیش آگهی بیماری HSP

در اکثر کودکان مبتلا به HSP، علائم ظرف چند هفته تا چند ماه برطرف می‌شوند و بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند. اگرچه HSP معمولاً یک بیماری کوتاه مدت است، با این حال ابتلا به HSP می‌تواند برای کودکان و خانواده‌های آنها استرس زا باشد. ظاهر ایجاد شده در اثر بثورات می‌تواند برای کودک ناراحت کننده باشد.

برخی از کودکان درد مفاصل یا شکم را به اندازه‌ای شدید تجربه می‌کنند که درمان آن نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. در هفته‌های اول ابتلا به بیماری HSP، ممکن است فعالیت‌های روزمره به علت تجربه درد مفاصل یا شکم محدود شود. هنگامی که این علائم بهبود یافتند، کودکان می‌توانند به انجام فعالیت‌های خود بازگردند.

اگر فرزند شما در حالی که بثورات HSP را تجربه می‌کند، به مدرسه بازگردد، به مسئولان مدرسه و معلمان باید اطلاع داده شود که این راش‌ها مسری نیستند. پس از برطرف شدن علائم HSP، تا یک سوم کودکان به طور معمول در چند ماه اول عود علائم را تجربه می‌کنند.

برای خانواده ها مهم است که بدانند این عودها، به ویژه در مورد بثورات، شایع هستند. عودها اغلب خفیف‌تر و کوتاه‌تر از بیماری اصلی هستند. انجام غربالگری ادرار و نظارت بر فشار خون حداقل به مدت ۶ ماه پس از تشخیص اولیه توصیه می‌شود، بنابراین مهم است که دستورالعمل های غربالگری ارائه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

نظارت باید به صورت هفتگی و حداقل به مدت ۶ هفته پس از تشخیص انجام شود. تشخیص زودهنگام مشکلات کلیوی برای درمان و پیشگیری از بروز مشکلات مزمن کلیوی مهم است.

مطالعه بیشتر:

بیماری HSP چیست؟