روش های افزایش کلاژن سازی پوست

روش های افزایش کلاژن سازی پوست

بررسی روش های افزایش کلاژن سازی پوست

در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران روش های افزایش کلاژن سازی پوست را مورد بررسی قرار می دهیم. یکی از عناصر مؤثر در سلامت و جوانی بدن انسان کلاژن است. کلاژن که فراوان‌ ترین پروتئین بدن است در چربی، غضروف‌ها، تاندون‌ها و دیگر قسمت‌های بدن یافت می‌شود. کلاژن عامل پیوستگی و چسبندگی قسمت‌های مختلف و برای استحکام استخوان‌ها حیاتی‌ است. وقتی میزان کلاژن در بدن کافی باشد، سلول‌های دارای کلاژن ظاهر محکم و سالمی دارند. نقش این پروتئین خاص امروزه در روند بهبود پوست بسیار ویژه شناخته می‌شود. کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف‌ پذیری که دارد، سبب استحکام و کشسانی پوست است.

در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که سبب جوان ماندن پوست می‌شود. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش می‌گذارد و همین عامل سبب شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح آن می‌شود؛ اما امروزه پزشکان و محققان با کشف روابط و واکنشهای پیچیده‌ای که در این روند مؤثر هستند، توانسته‌ اند راه‌های بسیاری را برای تحریک کلاژن سازی پوست ارائه دهند که در ادامه معرفی میگردند.

علل کاهش کلاژن

عوامل متعددی در کاهش سطح کلاژن و تخریب آن نقش دارند به عنوان مثال افزایش سطح قند خون، احتمال تشکیل ترکیبات از بین برنده کلاژن از قبیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته راه افزایش می‌‌دهند به این ترتیب افرادی که قصد دارند به حفظ سلامت پوست خود بپردازند باید میزان مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش بدهند و سبک زندگی سالمی را دنبال کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که پپتیدهای کلاژن به طور طبیعی احتمال تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را محدود می‌کنند. این امر بر تأثیرات کلاژن در محافظت از پوست و حفظ سلامت آن دلالت دارد.

سموم حاصل از مصرف برخی مواد غذایی، هوا، آب و حتی سموم داخلی بدن و باکتری‌های بد موجود در دستگاه گوارش می‌توانند وارد جریان خون شوند و در نهایت خود را به پوست برسانند و باعث آسیب دیدگی آن شوند. هنگامی‌ که این سموم موجود در خون به پوست می‌رسند می‌توانند باعث ایجاد واکنش سیستم ایمنی شده و در نتیجه باعث آزاد سازی ترکیبات تحلیل برنده کلاژن توسط سلول‌های سیستم ایمنی بدن شوند.

فاکتورهای خارجی که باعث تخریب کلاژن می‌شوند عبارتند از قرارگرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید، آلودگی‌های محیطی و برخی از میکروارگانیسم‌هایی که به پوست آسیب می‌رسانند. برای محافظت از پوست در برابر این عوامل خارجی باید از آنتی اکسیدان‌های موضعی از قبیل ویتامین ای و سی، تصفیه کننده هوا و کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کرد. خوشبختانه تحقیقات نشان داده است مصرف برخی مواد مغذی علاوه بر آن که از کاهش سطح کلاژن پیشگیری می‌کنند در محافظت از آن نیز نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.

رژیم غذایی تقویت کننده کلاژن‌ سازی پوست

اگر به‌دنبال مواد غذایی برای تقویت کلاژن‌سازی پوست هستید، برخی از مواد غذایی خاص میتوانند مفید باشند. برای مثال، آب مغز استخوان که منبعی سرشار از کلاژن مورد نیاز بدن است. میتوانید این غذای مفید را با جوشاندن استخوان در آب درست کنید یا اینکه آن را به‌صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. مواد غذایی دیگری که میتواند برای کلاژن‌سازی پوست مفید باشد، ماهی و به‌ویژه ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن هستند. ماهی منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای سلامتی پوست ضروری هستند.

میوه و سبزیجات نیز منبع مناسبی برای تقویت کلاژن‌سازی پوست هستند؛ اما توجه داشته باشید که پختن این مواد غذایی موجب کم شدن کلاژن‌شان نسبت به نوع خامشان میشود. انواع سبزیجات برگدار اعم از اسفناج، کلم و میوه‌های خانواده مرکبات از قبیل پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش سرشار از ویتامین های A و C هستند که برای تولید کلاژن ضروری هستند. بنابراین برای دریافت این منابع غذایی سعی کنید که عمدتاً از میوه و سبزیجات به‌صورت خام یا با پختی بسیار کم استفاده کنید. همچنین، باید توجه داشته باشید که منابع غذایی نمیتوانند جایگزینی برای روش‎های درمانی انجام شده توسط پزشک باشند.

مراقبت تخصصی از پوست – رتینول

در بین مواد موجود در محصولات مراقبتی و ضد پیری پوست، رتینول یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین آنها است؛ چرا که موجب تحریک تولید سلول‌های جدید پوست، تقویت کلاژن و حجم دهی به پوست میشود. ثابت شده است که محصولات دارای رتینول موجب صاف شدن فوری خطوط و چین و چروک پوستی میشوند و به کمک هیالورونیک اسید روند بازسازی طبیعی پوست را نیز تحریک میکنند.

تزریق کلاژن و پرکننده های پوستی

به عبارت ساده، تزریق کلاژن یعنی وارد کردن ماده ی جایگزین کلاژن طبیعی به لایه ی زیرین پوست که در پی آن پوست درست مانند زمانی که غنی از کلاژن است صاف و انعطاف پذیر می شود و بافتی محکم و سفت خواهد داشت. اثرگذاری سریع و بهبود بافت پوست از مزایای این روش است. البته بسته به نوع پوست یا عمق چروک ها تعداد دفعات تزریق متفاوت است.

بهترین محصولات کلاژن ساز | لیزر جای جوش و لک در تهران | دکتر مهدی سبکتکین

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی است که به صورت ایمن و بدون ایجاد هیچ گونه خطری سطح تولید کلاژن را افزایش می‌‌دهد. این روش با افزایش کلاژن به بهبود چروک صورت و انعطاف پذیری پوست خواهد پرداخت. لیزر درمانی هیچ گونه عارضه جانبی خاصی ندارد.

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ که تحت عنوان روش القای کلاژن نیز شناخته می‌شود به بهبود ظاهر چروک صورت، بافت اسکار حاصل از آکنه ی پوستی ، افزایش سفتی پوست و رفع جای ترک پوستی و لکه‌های قهوه ای کمک می‌‌کند و این فرایند با تحریک بدن برای ترمیم خود انجام خواهد شد. میکرونیدلینگ دستگاهی است که در قسمت سر آن تعدادی سوزن بسیار کوچک و تیز وجود دارد چه به صورت همزمان صدها سوراخ کوچک را در پوست به وجود می‌‌آورند. به این ترتیب پوست را تحریک می‌‌کند به تولید فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها و کلاژن و الاستین بیشتر بپردازد و پوست صورت جوان تر به نظر برسد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی دیگر است که از نمونه خون بیمار تهیه می‌شود. برای انجام این روش پزشک اقدام به تهیه نمونه خون می‌کند و پس از انجام مراحل لازم آن را درون دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌دهد تا تحت سرعت و شرایط خاص خون و مشتقات خونی از یکدیگر جدا شوند. پس از این مرحله پلاسمای غنی از پلاکت به همراه سلول‌های بنیادین و فاکتورهای رشد به پوست تزریق می‌شوند تا علاوه بر افزایش تولید کلاژن و الاستین به جوانسازی پوست نیز کمک کنند.

پیلینگ شیمیایی

در این روش درمانی از اسید برای از بین بردن لایه فوقانی پوست یا لایه‌های آن استفاده خواهد شد. هدف از انجام این روش کاهش جای چروک و خطوط ریز صورت و یکنواخت کردن حجم پوست است. همچنین از پیلینگ شیمیایی برای بهبود جای جوش ، درمان انواع خاصی از آکنه، کاهش لکه‌های حاصل از بالا رفتن سن، خطوط تیره پوستی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی دیگر است که از نمونه خون بیمار تهیه می‌شود. برای انجام این روش، پزشک اقدام به تهیه نمونه خون می‌کند و پس از انجام مراحل لازم آن را درون دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌دهد تا تحت سرعت و شرایط خاص خون و مشتقات خونی از یکدیگر جدا شوند. پس از این مرحله پلاسمای غنی از پلاکت به همراه سلول‌های بنیادین و فاکتورهای رشد به پوست تزریق می‌شوند تا علاوه بر افزایش تولید کلاژن و الاستین به جوانسازی پوست نیز کمک کنند.

میکرودرم ابریژن

این روش راهکاری همه جانبه است که برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی از جمله تیرگی ها و لک های پوستی، منافذ باز، آکنه و زخم، اثرات کشیدگی، آفتاب سوختگی، اصلاح تناژ پوست و همینطور از بین بردن چین و چروک استفاده می شود و به طور کلی بر جوانسازی پوست اثر دارد.در میکرودرم ابریژن از دستگاهی مخصوص با سطح ساینده استفاده می شود تا سطح رویی پوست را به آرامی لایه‌برداری کند و به آن ظاهری جوان تر و شاداب تر بدهد. در تکنیکی دیگر از همین روش ذرات آلومینیوم اکسید یا سدیم بی کربنات روی سطح پوست اسپری می شوند و ذرات مرده و برآمده از پوست توسط ساکشن از روی آن برداشته می شوند. از مزایای این روش این است که اثرات آن بر روی پوست حتی در اولین جلسه ی درمان هم قابل مشاهده است.

هیدرودرم ابریژن

جدیدترین روش میکرودرم ابریژن، تکنیک هیدرودرم است. در این روش همزمان محصولات خاص مراقبت از پوست به آن تزریق شده و لایه برداری نیز انجام می گیرد. این عمل تولید کلاژن را تحریک می کند و جریان خون را در ناحیه ی مورد نظر به حداکثر می رساند.


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

مکمل‌های مفید برای پوست و مو

معرفی بهترین محصولات کلاژن ساز

درمان های پوست آسیب دیده با نور خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24