روش های مراقبت از پوست چرب

روش های مراقبت از پوست چرب

بررسی روش های مراقبت از پوست چرب

در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین مرکز لیزر جای جوش در تهران روش های مراقبت از پوست چرب را مورد بررسی قرار می دهیم.

رعایت اصول پاکسازی پوست در شستن پوست چرب

داشتن پوست چرب، میل ما را به شستن صورت آن هم به تعداد دفعات زیاد، بیشتر می‌کند. متخصصان پوست بر این باورند که عادت مکرر به شستن صورت، می‌تواند وضعیت پوست را بدتر کند. ممکن است این طور به نظر برسد که بهترین راه برای پاکسازی پوست ، حذف چربی پوست است. اگرچه این موضوع تا حدودی درست است؛ اما به یاد داشته باشید که پاکسازی بیش از حد پوست، موجب تولید بیشتر چربی می‌شود. به این دلیل که با تمیز کردن بیش از حد سطح پوست، ذخایر سبوم طبیعی و ضروری پوست نیز از بین می‌روند. بنابراین این می‌تواند به چرب شدن بیشتر پوست شما کمک کند. علاوه بر این، محصولاتی که برای تمیز کردن و پاکسازی پوست استفاده می‌کنید، باید متناسب با نوع پوست شما باشند.

انتخاب با دقت محصولات مراقبتی پوست چرب

معمولاً محصولاتی که برای پوست چرب فرموله شده‌اند، بسیاری از آنها حاوی ترکیبات شیمایی قوی هستند که می‌توانند چربی پوست را تشدید کنند. به‌خصوص محصولاتی که حاوی الکل، سولفات، بنزوئیل پراکسید و همچنین AHA های روزانه هستند. اگرچه این محصولات اثر کوتاه مدت برای از بین بردن چربی اضافی پوست دارند. اما با گذشت زمان و کمبود چربی در پوست منجر به تولید چربی اضافی می‌شوند. بیشتر شدن چربی پوست، تنها از پیامدهای استفاده از چنین محصولاتی نیست. در واقع تخریب سد پوستی را نیز به دنبال دارد که می‌تواند منجر به حساسیت، جوش، التهاب و کم‌آبی بدن شود. بنابراین باید محصولاتی را برای پوست چرب انتخاب کرد که فاقد مواد شیمایی مضر باشند و باعث خشک شدن پوست نشوند.

استفاده دائمی از مرطوب کننده های سبک و یا آبرسان

حذف محصولات آبرسانی که برای همه انواع پوست ضروری است، منطقی نیست. محصولات آبرسان به منظور حفظ سطح رطوبت و جلوگیری از کم‌آبی، ضروری هستند. اگر نگران جوش و لک‌های پوستی هستید، از مصرف محصولات سنگین خودداری کنید. چیزی که مهم است این است که محصولی را انتخاب کنید که سبک باشد تا از ایجاد جوش‌های سرسیاه و منافذ برجسته به دور باشید. معمولاً آبرسان‌ها گزینه بهتری نسبت به کرم‌های مرطوب‌کننده هستند؛ چرا که بافتی سبک دارند، پوست را آبرسانی می‌کنند و موجب افزایش چربی پوست نمی‌شوند.

علل چرب بودن پوست افراد | لیزر جای جوش و لک در تهران | دکتر مهدی سبکتکین

زیر نظر داشتن نوسانات هورمونی

یکی از دلایل اصلی عدم تعادل سطح چربی پوست، تغییرات هورمونی داخلی بدن است. هورمونی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، هورمون آندروژن است. معمولاً این هورمون قبل از دوران قاعدگی و یا در افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، به بیشترین میزان خود می‌رسد. در چنین وضعیتی، هورمون آندروژن پیام‌هایی را به غدد چربی ارسال می‌کند و به آنها این پیام را می‌دهد که روغن بیشتری تولید کنند. همچنین در زمان استرس، در دوران بلوغ، دوران بارداری، پس از زایمان و همچنین یائسگی، هورمون آندروژن آزاد می‌شود و پوست را مستعد آکنه می‌کند.

رعایت رژیم غذایی

ریشه بخشی از مشکلات پوستی، به فعالیت دستگاه گوارش مربوط می‌شود. این نشان می‌دهد که رژیم غذایی شما چقدر برای سلامت پوست اهمیت دارد. اگر از چربی پوست رنج می‌برید، از مصرف بیش از حد شکر و لبنیات اجتناب کنید؛ چراکه مصرف بیش از حد غذاها و خوراکی‌های حاوی شکر، میزان تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد، زیرا انسولین هورمون IGF-1 را ایجاد می‌کند که می‌تواند تولید سبوم را افزایش دهد. افزایش تولید سبوم، افزایش چربی پوست را به دنبال دارد. همچنین رژیم غذایی با کمبود منزیم، ویتامین B، روی و امگا 3 می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی پوست شود. متخصصان پوست به مصرف غذاهای غنی از روی توصیه می‌کنند. به این دلیل که روی به تنظیم غدد تولید‌کننده چربی کمک می‌کند. برخی از منابع غذایی مانند حبوبات و آجیل، غنی از روی هستند.

استفاده از محصولات آرایشی متناسب با پوست چرب

استفاده از محصولات آرایشی که بافت سنگین دارند، موجب باز شدن منافذ و در نتیجه افزایش چربی پوست می‌شوند، به ‌خصوص وقتی که بخواهید ساعت‌های طولانی آن را بر روی پوست خود داشته باشید. اگر پوست چرب دارید، از کرم‌های آرایشی با بافت سبک و متناسب با پوست چرب استفاده کنید. مهم است که زیرسازی آرایش شما به‌خوبی انجام شده باشد. یکی از موارد مهم برای افزایش ماندگاری آرایش برای پوست چرب و استفاده کمتر از کرم‌های سنگین برای پوشش و ماندگاری بیشتر، آرایش بر روی پوست تمیز و هیدراته شده است. بنابراین استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب و دانستن اصول آرایشی مخصوص پوست چرب، شما را به استفاده از کرم‌های آرایشی سنگین بی‌نیاز می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران “

رعایت روتین پوستی مخصوص پوست چرب

یکی از مشکلات رایج در افرادی که دارای پوست چرب هستند، این است که آلودگی بر روی پوست آنها خیلی راحت‌تر می‌نشیند. این به دلیل وجود چربی بیش از حد بر روی پوست است. داشتن یک روتین پوستی متناسب با پوست چرب، به شما کمک می‌کند تا پوست خود را از آلودگی‌ها به دور نگه دارید. البته ناگفته نماند که محصولات برای روتین پوستی، باید به دقت انتخاب شوند؛ چراکه استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب، می‌توانند به کنترل چربی پوست کمک زیادی کنند. تنها چیزی که اهمیت دارد، انجام روتین پوستی به طور منظم است. توصیه می‌شود که روتین پوستی را هم صبح و هم شب انجام دهید.


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

مزایای مصرف آبرسان برای پوست

مقایسه کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده

خطرات مصرف نکردن کرم ضد آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24