علل ، علائم و درمان لک صورت در بارداری

بررسی علل ، علائم و درمان لک صورت در بارداری

در ادامه این مطلب سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران علل ، علائم و درمان لک صورت در بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم. لک صورت در دوران بارداری که با نام‌های ملاسما (Melasma) و کلواسما (Chloasma) هم شناخته می‌شود، یک نوع اختلال پوستی است که در آن ملانوسیت‌ها یا همان سلول‌های تولیدکننده‌ی رنگدانه به دلایلی شروع به تولید رنگدانه‌های اضافی می‌کنند. ملاسما در واقع یک نوع تغییر رنگ در پوست است و باعث به وجود آمدن لک‌های قهوه‌ای نامنظم در قسمت گونه‌ها یا اطراف چشم می‌شود.

ابتلا به ملاسما می‌تواند برای نزدیک به ۷۰ درصد زنان باردار رخ بدهد. این اختلال به هیچ وجه روی سلامت نوزاد شما تاثیر نمی‌گذارد و نشان‌دهنده‌ی عارضه‌های دیگر نیست. افرادی که پوست تیره‌ای دارند بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما هستند زیرا پوست آن‌ها به طور طبیعی رنگدانه‌های بیشتری تولید می‌کند.

علت به وجود آمدن لک صورت در دوران بارداری

به وجود آمدن ملاسما یا همان لک صورت در بارداری اغلب اوقات با تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل استروژن و پروژسترون در بدن رابطه‌ی مستقیم دارد. این اختلال با قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم تشدید می‌شود، بنابراین استفاده از کلاه و ضدآفتاب برای پوست صورت و کل بدن در هنگام بارداری ضروری است.

ملاسما می‌تواند ژنتیکی هم باشد و ممکن است به جز صورت در بخش‌های دیگری از بدن چون زیر بغل، نوک سینه‌ها یا روی شکم هم دیده شود. همانطور که گفته شد این اختلال پوستی بیشتر برای افرادی با پوست تیره اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است باعث تیره‌تر شدن پوست کل بدن آن‌ها شود. لازم به ذکر است که اگر با بیماری‌های تیروئیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنید احتمال ابتلا به ملاسما در شما بیشتر است.

انواع جوش و آکنه‌ در بارداری | لیزر جای جوش در تهران | دکتر مهدی سبکتکین

نشانه های ایجاد لک صورت یا ملاسما

از علائم اولیه‌ی ملاسما یا بروز لک صورت در دوران بارداری می‌توان به تیره‌تر شدن پوست اشاره کرد. شما ممکن است در اطراف دهان، روی پیشانی، چانه و گونه‌های خود لکه‌های تیره‌ی غیرعادی و ریزی را مشاهده کنید. درد، خارش و قرمزی از نشانه‌های ملاسما نیستند و در صورتی که آن‌ها را تجربه کردید باید درباره‌ی هر کدام با پزشک خود صحبت کنید. درمان لک صورت در دوران بارداری به علائم شما و تشخیص متخصصتان بستگی دارد.

درمان ملاسما پس از دوران بارداری

برای درمان لک صورت در بارداری را باید پس از مشاهده‌ی آن شروع کرد تا از بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری شود. این اختلال معمولا در سه ماهه‌‌ی دوم یا سوم بارداری روی پوست دیده می‌شود و عوامل مختلفی چون رنگ و نوع پوست شما می‌تواند میزان آن را کم یا زیاد کند.

ملاسما معمولا بدون هر گونه درمانی پس از به دنیا آمدن بچه از بین می‌رود. این لکه‌های تیره‌ی روی پوست شما ظرف یک سال پس از زایمان محو می‌شوند و پوستتان به رنگ طبیعی خود بازمی‌گردد. با این حال، لک‌های روی پوست بدن و صورت بعضی افراد ممکن است هرگز به طور کامل از بین نروند. علاوه بر این، استفاده از داروهای ضدبارداری حاوی استروژن در به وجود آمدن ملاسما تاثیر بسیار زیادی دارد.

اگر با گذشت چندین ماه از زایمانتان، پوستتان به حالت اولیه‌ بازنگشت بهتر است به متخصصان پوست و زیبایی مراجعه کنید و با تجویز آن‌ها از داروهای موضعی حاوی ترتینوئین، آزلائیک اسید و رتینول استفاده نمایید. اگر درحال شیردهی هستید یا قصد بارداری مجدد دارید قبل از استفاده از هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران “

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

علل جوش زدن صورت در بارداری

روش های درمان جوش بارداری