علل و درمان جوش های سر سفید

علل و درمان جوش های سر سفید

بررسی علل و درمان جوش های سر سفید

وجود چربی و سلول‌های مرده در منافذ پوست طبیعی است. دلیل این امر، تولید دائمی سلول‌های جدید توسط پوست است. از سوی دیگر، چربی (سبوم) هم به شکل طبیعی در منافذ پوست و برای حفظ رطوبت آن تولید می‌شود. در ادامه این مطلب سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران علل و درمان جوش های سر سفید را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعداد زیاد سلول‌های مرده و تولید چربی بیش ‌از حد، منافذ پوست را به مکانی مناسب برای ایجاد جوش‌های سرسفید تبدیل میکند. البته به غیر از این فرآیند طبیعی که در بدن ما صورت می‌گیرد، عوامل دیگری هم هستند که منجر به ایجاد جوش می‌شوند.

علل ایجاد جوش‌ سر سفید

علت جوش‌ سر سفید می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • استرس زیاد
  • سابقه خانوادگی در زمینه آکنه
  • یائسگی
  • قاعدگی
  • بلوغ جسمانی
  • خشک بودن بیش از حد پوست (که معمولاً در اثر استفاده زیاد از محصولات ضدآکنه ایجاد می‌گردد)
  • استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی چرب

درمان جوش‌های سرسفید با داروهای بدون نسخه

وقتی صحبت از داروهای بدون نسخه برای برطرف کردن آکنه می‌شود، احتمالاً نامهای بنزوئیل پراکساید و سالیسیلیک اسید به ذهنتان میرسد. بنزوئیل پراکساید اصولاً درمانی برای آکنه التهابی است، درحالیکه سالیسیلیک اسید، سلول‌های مرده را از منافذ باز پوست خارج کرده و به درمان جوش سر سیاه کمک می‌کند.

اگرچه هر دوی این داروها می‌توانند به درمان گونه‌های خاصی از آکنه کمک کنند، اما برای درمان جوش‌های سرسفید به روش‌های درمانی دیگری نیاز دارید. براساس اطلاعات آکادمی درماتولوژی آمریکا ، یک تا دو ماه طول می‌کشد تا داروهای برطرف‌کننده آکنه به‌طور کامل تاثیر خود را بگذارند. یعنی شما باید بعد از استفاده یک روش، منتظر نتیجه باشید و در صورتی که جواب نگرفتید، روش دیگری را امتحان کنید.

ماندلیک اسید

ماندلیک اسید ماده ای است که در ماسک‌های صورت یا لایه‌بردارها وجود دارد. این ماده نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که سبب تعدیل تولید چربی در پوست می‌شود. ماندلیک اسید به عنوان یک درمان ضد پیری برای از بین بردن چین و چروک صورت و کدری پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصص مراقبت‌های پوستی در صورتی این دارو را به شما پیشنهاد می‌کند که پوست بسیار خشکی داشته باشید. همان‌ طور که می‌دانید، خشکی پوست سبب بروز جوش سر سفید روی بینی می‌شود. برای کاهش تحریک پوست، باید یک بار در هفته از این محصول استفاده کنید.

ترفندهای پیشگیری از جوش زدن در پریودی | دکتر مهدی سبکتکین | لیزر جای جوش در تهران

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک نوع دیگری از آلفا هیدروکسی اسید است که لایه خارجی پوست را برمی‌دارد. این فرآیند لایه‌برداری سبب از بین رفتن سلول‌های مرده اضافی روی پوست می‌شود. این اسید به از بین رفتن آلودگی‌های موجود در منافذ مسدود روی بینی که سبب بروز جوش‌های سرسفید می‌شوند، کمک ‌میکند. این ماده همچنین میتواند به از بین بردن جای جوش (اسکار) ناشی از آکنه های قدیمی را کمک کند.

قبل از استفاده از این اسید، برچسب روی محصول را به دقت مطالعه کنید. برخی از این محصولات باید به صورت هفتگی مورد استفاده قرار بگیرند، در حالی که انواع دیگر آن به صورت روزانه به کار برده می‌شوند. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند باعث قرمزی، سوختگی و تحریک پوست شوند. این اسیدها همچنین میتوانند میزان حساسیت پوست نسبت به اشعه ماورای بنفش را هم افزایش دهند؛ بنابراین اگر این از این اسیدها برای پوستتان استفاده می‌کنید، قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب، مقدار زیادی ضدآفتاب روی موضعی که لایه برداری شده، بمالید.

ماسک خاک‌رس

در دنیایی پر از انواع مختلف ماسک برای جوش صورت، هیچ چیزی به اندازه ماسک خاک رس نمیتواند برای پوست مستعد بروز آکنه مفید باشد. ماسک خاک رس نه‌تنها روزنه های بسته پوست را شل و باز میکند؛ بلکه آلودگی، چربی و سلول‌های مرده درون آن‌ها را هم پاک‌سازی می‌کند.

اگر در طول هفته 1 الی 2 بار از این ماسک استفاده کنید، با گذر زمان کاهش اندازه و تعداد جوش سر سفید روی بینی را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی‌ که استفاده از ماسک خاک رس گاهی ‌اوقات می‌تواند پوست را کمی خشک کند، سعی کنید فقط در هنگام شب از آن استفاده کنید تا پوستتان در طول روز پوسته‌پوسته نشود.

زمان مراجعه به متخصص پوست

از بین بردن جوش سرسفید بسیار چالش‌برانگیز است؛ اما شما برای انجام این کار تنها نیستید. ابزار خانگی خارج کردن جوش صورت می‌تواند به شما کمک کنند تا بدون ایجاد جای جوش و بروز عفونت، جوش‌های روی بینیتان را خارج کنید.

از ترکاندن جوش سرسفید با انگشت خودداری کنید. اگر کار با ابزار خانگی خارج کردن جوش برای شما آسان نبود یا نتوانستید جوش‌های سرسفید را به‌طور کامل برطرف کنید، به متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها با استفاده از ابزار حرفه‌ای می‌توانند به شما در برطرف کردن این نوع جوش‌ها کمک کنند. مراجعه به یک متخصص در صورتی ضروری است که جوش‌های سرسفید به سایر نقاط پوست منتقل و یا دوباره ظاهر شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران “


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

روش های درمان جوش بارداری

علل هیپرپیگمانتسیون یا تیرگی های پوستی

علل ، علائم و درمان لک صورت در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24