علل و علائم تبخال لب

علل و علائم تبخال لب

بررسی علل و علائم تبخال لب

در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران علل و علائم تبخال لب را مورد بررسی قرار می دهیم.

علل ایجاد تبخال لب چیست؟

تبخال لب، در واقع نوعی ضایعه عفونی است که بر اثر فعالیت ویروس HSV در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری ویروسی انواع مختلفی دارد و می‌تواند در مناطق متفاوتی پدیدار شود. پاتوژنها (عوامل بیماری زا)، که بیشتر به نوع 1 (HSV1) و نوع 2 (HSV2) تقسیم می‌شوند، اغلب باعث ایجاد تبخال در دستگاه تناسلی و لب هستند. نوع 1 عمدتاً باعث ایجاد تبخال در ناحیه لب می‌شود و نوع 2 دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروس‌ها همچنین امکان دارد در حین انجام عمل جنسی از ناحیه تناسلی نیز به لب منتقل شوند.

تب‌خال می‌تواند ابتدا به صورت احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش در ناحیه لب شما شروع شود. سپس به یک لکه قرمز کوچک و ملتهب تبدیل شده و یک برآمدگی تاول مانند تشکیل می‌دهد. این تاول در مرحله بعد احتمال دارد بترکد و مایع شفافی از آن خارج شود. بعد از این مرحله، پوسته‌های سختی بر روی آن تشکیل می‌شوند که حالتی مانند زخم روی لب شما ایجاد می‌کند. هنگامی که پوسته‌های زخم خشک شدند و ریختند، تقریباً به بهبودی کامل آن رسیده‌اید. هنگامی‌که به‌طور کامل بهبود یافتید، منطقه آسیب‌دیده به حالت عادی باز خواهد گشت.

نکته مهم : برخی از افراد مکرراً تب‌خال می‌گیرند، و برخی دیگر هیچ‌گاه علامتی از خود نشان نمی‌دهند.

علائم تبخال لب

این مشکل ویروسی با علائم اولیه و ثانویه روی پوست ظاهر می‌شود.

علائم اولیه :
  • تاول‌های حاوی مایع شفاف یا زرد رنگ که بیشتر دردناک است.
  • قرمزی و تورم در ناحیه‌ مورد نظر
  • درد، گزگز، سوزش یا خارش
علائم ثانویه :

ویروس‌های تبخال در سلول‌های پوست تکثیر می‌شوند و بدین ترتیب آنها را از بین می‌برند. این اتفاق باعث آسیب جدی و گسترده بافت و تبدیل آن به زخم و تاول‌های کوچک می‌شود که می‌توانند به سرعت در تماس با هم باز شوند و گسترش یابند. مایع تاول حاوی مقدار زیادی از ویروس‌های تبخال است و بنابراین بسیار عفونی است.

اگر تاول‌ها بعد از گذشت یک یا دو روز به خودی خود باز شوند، زخمهای کوچک‌تری ایجاد ایجاد می‌شود که پس از گذشت چند روز مجدداً بسته و پوسته مانند می‌شوند. پس از این مرحله، تاول‌ها به صورت زخم درمی‌آیند. با گذشت 4 تا 6 روز، زخم‌ها، رو به بهبودی می‌روند و روی آنها مجددا پوست جدید تشکیل می شود.

رفع چین و چروک دور لب | لیزر جای جوش و لک

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش در تهران “

ظول دوره‌ تبخال لب و اقدامات لازم برای پیشگیری

تبخال معمولاً برای افراد مبتلا به دلیل تاثیر بسزای آن روی زیبایی ظاهری، بسیار مهم است. همچنین دردناک بودن آن ممکن است در بعضی افراد نیاز به درمان دارویی داشته باشد. البته بعد از حداکثر دو هفته از شروع علائم، تبخال لب بدون هیچ عارضه‌ای بهبود می یابد. افراد درگیر تبخال اما باید تا حد امکان از استرس و اضطراب اجتناب کنند و از سیستم ایمنی بدن خود با داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش منظم حمایت کنند.

برای جلوگیری از انتقال ویروس تبخال از لب به قسمت‌های دیگر بدن مانند چشم‌ها، ناحیه آسیب دیده نباید لمس شود. هرگز تاول‌ها را دستکاری نکنید و سطح آنها را نخراشید و سعی در ترکاندن و سوراخ کردن تاول‎‌ها نداشته باشید، چرا که مایع داخل آن بسیار عفونی است و ممکن است با سرایت به قسمت‌های دیگر بدنتان باعث ایجاد عارضه جدی شود.

اگر به صورت غیر ارادی آن را لمس کردید، بلافاصله پس از آن دست‌هایتان را کاملاً بشویید تا از گسترش بیشتر لکه‌های تبخال کاسته شود.


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

پیشگیری از خارش بعد از اصلاح با تیغ

کرم های مفید بعد از میکرودرم

نکات مراقبتی بعد از میکرودرم ابریژن

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24