عوامل و محرک‌ها در تبخال لب ها

عوامل و محرک‌ها در تبخال لب ها

بررسی عوامل و محرک‌ها در تبخال لب ها

در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران عوامل و محرک‌ها در تبخال لب ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

علل بروز بیشتر تبخال در لب‌ها

از جمله دلایلی که لب بیشتر در معرض خطر ابتلا و حمله‌ی ویروس تبخال قرار می‌گیرد، این است که چگالی الیاف عصبی حسی موجود در اطراف لب که در طی آن ویروس‌ها می‌توانند حرکت کنند، در این نقطه زیاد است. از طرف دیگر، پوست در منطقه بین لب و صورت بسیار حساس است و در واقع سلولهای عصبی بیشتری در این ناحیه فعال هستند.

تبخال لب معمولاً در گوشه‌ی دهان شکل می‌گیرد. زیرا پوست این ناحیه در معرض تنش مکانیکی بسیار بالایی قرار دارد و به راحتی در هنگام سرماخوردگی و دمای پایین به سادگی دچار پارگی بافت می شود.

محرک‌ها و عوامل علت تبخال لب:

خستگی

احساس خستگی و بی‌رمق شدن می‌تواند شما را در برابر تب‌خال آسیب‌پذیرتر کند. پایین بودن ذخیره‌ انرژی به سیستم ایمنی بدن را فشار می‌آورد و مقاومت بدن شما را در مقابل ویروس‌ها از جمله ویروس تب‌خال ضعیف‌تر می‌کند. استراحت خوب و کافی برای کمک به بدن شما در مقابله با ویروس و جلوگیری از ایجاد علائم به شکل تاول، حائز اهمیت است.

هوای سرد

هوای سرد هم می‌تواند علت تب‌خال لب باشد. تغییرات دما و رطوبت هوا می‌توانند نقش بسزایی در توانایی بدن شما در جلوگیری از ویروس در ایجاد و تولید تاول‌ها داشته باشد. هوای خشک و سرد زمستان و همچنین باد، باعث خشکی لب‌های شما می‌شود و آن‌ها را در برابر بروز تاول آسیب‌پذیرتر می‌کنند. خصوصا اگر عادت به دویدن یا کوهنوردی در هوای سرد دارید این موارد را جدی تر رعایت کنید.

روش های پیشگیری و درمان تبخال لب | دکتر مهدی سبکتکین | لیزر جای جوش و لک در تهران

راه‌های انتقال تبخال لب

استفاده از ظرف و وسایل مشترک با فرد بیمار

ویروس تبخال ممکن است بصورت غیر مستقیم نیز از طریق اشیاء آلوده منتقل شوند. عینک، تلفن همراه، دستمال، حوله، کارد و چنگال نیز می‌توانند علت تبخال لب باشند. انتقال یابد. دقت داشته باشید که این ویروس می‌تواند تا دو روز خارج از بدن موجود زنده، به حیات خود ادامه دهد.

تماس فیزیکی و پوستی

ویروس‌ها همچنین می‌توانند مانند قطراتی ریز در مسافت‌های کوتاه از طریق هوا، هنگام عطسه یا صحبت کردن منتقل شوند. انتقال ویروس تبخال به ویژه در کودکان بسیار شایع است زیرا غالباً با دست هایشان دهان خود را لمس کرده و تماس فیزیکی نزدیکی با یکدیگر دارند. بنابراین ویروس به سرعت از دست یک کودک به دهان کودک دیگر منتقل می شود. مراقب حضور بچه ها در فضاهایی مانند مهدهای کودک و مدرسه باشید.

بوسیدن

انتقال تبخال لب معمولاً از طریق عفونت اسمیر، یعنی با انتقال مستقیم ویروس‌ها از یک شخص به فرد دیگر انجام می‌شود. در تبخال ناشی از سرماخوردگی، ویروس به طور مستقیم در ناحیه آلوده قرار دارد و در بزاق نیز پخش می‌شود. بنابراین بزاق آلوده منبع اصلی ایجاد این نوع تبخال است. بوسه در این زمان خطر انتقال این ویروس را بسیار افزایش می دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران “


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

تاثیرگذاری انواع کرم بر پوست

تفاوتهای پوسته سر و شوره سر

عوامل تحریک کننده خشکی پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24