معرفی انواع اسکار

معرفی انواع اسکار

معرفی و بررسی انواع اسکار

در مطلب امروز از سایت دکتر مهدی سبکتکین متخصص لیزر جای جوش و لک در تهران قصد داریم به معرفی انواع اسکار بپردازیم. اسکار علامتی است که پس از بهبود زخم یا جراحت بر روی پوست باقی می ماند و انواع مختلفی دارد.

1- اسکارهای کلوئیدی

به رشد بیش از اندازه بافت بدن اسکار کلوئیدی می گویند و زمانی اتفاق می افتد که کلاژن زیادی در محل زخم تولید شود. این نوع زخم حتی پس از بهبودی نیز همچنان در حال رشد است و یکی از مباحث مهم درمان و ترمیم اسکارهای ناهموار است.
اسکارهای کلوئیدی در بالا پوست برجسته می شوند و می توانند صورتی، قرمز، همرنگ یا تیره تر از پوست اطراف باشند. آن ها اغلب خارش دار یا دردناک هستند و اگر سفت و نزدیک مفصل باشند می توانند حرکت را محدود کنند.

2- اسکارهای کوچک و معمولی

یک زخم جزئی مانند بریدگی معمولاً در مدت کوتاهی بهبود می یابد؛ اما یک خط برجسته از خود باقی می گذارد که به مرور زمان محو و صاف می شود. این روند ممکن است تا 2 سال هم طول بکشد. جای زخم به طور کامل ناپدید نمی شود و در اکثر مواقع با یک علامت یا خط قابل مشاهده باقی خواهد ماند.
اسکارهای ریز یا کوچک معمولا به دنبال برش های عرضی مانند جراحی به وجود می آیند. آن ها معمولاً دردناک نیستند؛ اما ممکن است برای چند ماه خارش داشته باشند.

3- اسکار هایپرتروفیک

مانند اسکارهای کلوئیدی، این نوع جای زخم نیز نتیجه تولید کلاژن اضافی در قسمت آسیب دار پوست است. اسکارهای هیپرتروفیک بر خلاف کلوئیدی، از مرز زخم اصلی فرا تر نمی روند. آن ها ممکن است تا 6 ماه به ضخیم شدن ادامه دهند تا اینکه به تدریج طی چند سال بهبود پیدا کنند. خوشبختانه امروزه برای درمان و ترمیم اسکارهای ناهموار هایپرتروفیک روش های متفاوتی وجود دارد.

4- زخم های حفره دار یا فرورفته

برخی از بیماری های پوستی، مانند آکنه و آبله مرغان، می توانند جای زخمی با ظاهر فرورفته یا گودال مانند از خود به جا بگذارند. اسکارهای حفره دار، که به عنوان اسکارهای آتروفیک نیز شناخته می شوند، معمولا در نتیجه آسیبی ایجاد می شوند که بافت چربی زیر پوست از بین می رود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین لیزر جای جوش و لک در تهران

بهترین متخصص پوست و مو تهران | لیزر فرکشنال برای درمان تخصصی اسکار آکنه

دلیل برجستگی و فرورفتگی برخی از زخم ها

درمان و ترمیم اسکارهای ناهموار به برجستگی یا فرورفتگی آن ها بستگی دارد. ممکن است از خود بپرسید چرا برخی از زخم ها برجسته و برخی دیگر فرو رفته هستند؟

همان طور که گفتیم جای زخم بخشی از روند طبیعی بهبودی بدن است. در واقع پوست به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، مانعی برای محافظت از اعضای داخلی در برابر میکروب ها و سایر مواد مضر است.
هنگامی که پوست آسیب می بیند، بدن بافت جدیدی از کلاژن ایجاد می کند تا به بسته شدن مجدد خود کمک کند کلاژن نقش های مهمی در سراسر بدن ایفا می کند، از جمله حجیم کردن پوست و کمک به محافظت از ناحیه جراحت دیده.
اگر پوست به هر دلیلی آسیب ببیند، رشته های کلاژن آن را ترمیم می کنند و نواحی باز آن را می بندند. این بافت جدید از شما در برابر عفونت محافظت می کند. باتوجه به میزان جراحت ممکن است کلاژن زیادی در محل آسیب دیده تولید شود. این کلاژن اضافی به صورت بافت ناهموار بر روی پوست باقی می ماند. در شرایط خاصی مانند آنچه در پاراگراف قبل بیان شد با رفع چربی زیر پوست اسکار به وجود آمده، فرو رفته و گود می شود.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

علل پوسته پوسته شدن پوست

درمان علل تیرگی قوزک پا

دلایل و درمان شل شدن پوست صورت و بدن

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24