۰۹۹۲۳۳۸۰۰۲۵ - ۰۳۱۳۱۳۱۴۴۰۸ روزهای یکشنبه و سه شنبه 9 صبح تا 1 ظهر - روزهای شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 3 بعدازظهر تا 8 شب
10 دلیل برای ریزش مو

درمان ریزش مو بدون علت ممکن نیست

ریزش مو در خانم‌ها و آقایان بسیار شایع و یکی از مهم ترین دلایل مراجعه افراد به مطب پزشکان است. اکثر افراد ممکن است در طول زندگی دوره‌هایی از ریزش مو را تجربه کنند یا اینکه مادام‌العمر درگیر مشکلات مربوط به ریزش مو  باشند.

سالیانه هزینه‌های زیادی صرف درمان و پیشگیری از ریزش مو می‌شود و افراد درگیر این عارضه حاضرند برای درمان از هر روشی  استفاده کنند و این امر باعث شده تا بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های دارویی و بهداشتی سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه داشته باشند و جهت فروش بیشتر محصولات خود تبلیغات زیاد و در اکثر موارد تبلیغات اغواگرایانه‌ای داشته باشند.

باید بدانیم که علل عمده آن چیست و بر اساس علت ریزش مو درمان مناسب انتخاب شود. تشخیص علت اصلی ریزش مو بر عهده پزشک، به خصوص پزشک متخصص پوست و مو است و درمان هم بر اساس شناخت علت این عارضه .

دکتر مهدی سبکتکین، متخصص پوست و مو و زیبایی با اشاره به این موضوع، به علل شایع ریزش مو می‌پردازد:

1-عوامل ژنتیکی

یکی از علل شایع در مردان و زنان، ریزش موی ژنتیکی است که معمولا بعد از سن بلوغ ایجاد می‌شود و معمولا موها نازک و کم‌پشت می‌شود و در مردان و زنان نمای خاصی دارد. این این عارضه نیاز به داروهای خاص درمانی دارد و درمان طولانی مدت و گاه مادام‌العمر دارد و در نهایت ممکن است در برخی افراد نیاز به کاشت مو داشته باشد

2-کم کاری و  پركاری تیروئید

در پرکاری تیروئید، کم‌پشتی وسیع موهای سر دیده می‌شود. همچنین یکی از علل شایع ریزش مو کم‌کاری تیروئید است که این عارضه به صورت منتشر در کف سر  و همراه با ریزش ابروهاست.

3-تغييرات هورمونی

تغییرات قابل ‌توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود و در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد نوزاد به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است.وقتی این عارضه به علت پایین افتادن استروژن خون باشد، این موقتی است و موها مجددا به حالت اول برخواهند گشت، البته یک خانم در40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کند.

4- كمبود آهن

این مساله به ‌خصوص درمورد خانم‌ها صادق است و می توان گفت شایع‌ترین علت در خانم‌ها فقر آهن و کم‌خونی ناشی از فقر آهن است که به صورت ریزش شدید و وسیع موها و کم‌پشتی موها خود را نشان می‌دهد.معمولا با علائم دیگر مثل ریزش ابروها و شکنندگی ناخن‌ها و علائم عمومی مثل ضعف و بی‌حالی و خستگی خود را نشان می‌دهد.

5-استرس

از علل بسیار شایع این عارضه در مردان و به خصوص در زنان استرس است. استرس هم با تاثیر مستقیم بر روی فولیکول مو و هم ایجاد تغییرات هورمونی در بدن باعث ریزش مو می‌شود.

6-کمبود ویتامین‌ها

کمبود ویتامین‌هابه خصوص ویتامین های گروه B و زینک و ویتامین D از علل این عارضه است.

7- بیش از حد مصرف كردن ویتامین‌ها

ویتامین A که معمولا در مکمل‌های ویتامینی یافت می‌شود، منجر به این عارضه می‌شود.  بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن، مو‌ها به حالت نرمال برمی‌گردند.

بهترین متخصص پوست اصفهان 10 دلیل برای ریزش مو

8-کمبود پروتئین

وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند، در مصرف پروتئین خود صرفه‌جویی کرده و سهمیه موها را قطع می‌کند. دو تا سه ماه بعد از کم‌شدن پروتئین بدن موها ریزش می‌کنند که با مصرف کافی پروتئین می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.

9-ریزش موی سکه‌ای یا آره‌آتا

اغلب به دلیل استرس و اختلال سیستم ایمنی ایجاد می‌شود و به صورت ریزش موضعی و ناگهانی در یک یا چند نقطه در نواحی مثل موهای کف سر، ابروها و مژه‌ها و در ناحیه ریش و موهای بدن مشخص می‌شود. ضمنا ممکن است با برخی بیماری‌ها مثل کم‌خونی‌ها و کم‌کاری تیروئید یا برخی بیماری‌های اتوایمیون همراهی داشته باشد.

10-  بیماری‌های التهابی پوست و مو

بسیاری از بیماری‌های پوست ومو ممکن است منجر به ریزش موی موقتی و یا دایمی شوند مثل لیکن پلان و لوپوس… .

توصیه
با توجه به علــــل عمده ریزش مو که برخی از آنها در بالا ذکر شد، توصیه می‌شود که هرگونه ریزش مو جدی گرفته شود و جهت تشخیص علت دقیق ریزش مو  و درمـــان مناسب به پزشک متخصـــــص پوســت و مو مراجعه شود.

علل ریزش موها

مطالب پیشنهادی مرتبط :

درمان تخصصی ریزش موها

کاربرد درمان زیبایی مزوتراپی

از میکرونیدلینگ مو چه می دانید ؟

این پست دارای 4 نظر است

1. با سلام و تشکر از زحمات دکتر مهدی سبکتکنی
    به نظرم ایشون یکی از بهترین متخصص پوست و مو اصفهان هستند
    با حوصله و دقت و تجهیزات خوب کار رو انجام میدهند و تیم قوی توی مطب دارند.

1. پاسخ دکتر مهدی سبکتکین متخصص پوست و مو اصفهان:
      با تشکر از حسن نظر شما.

2. بهترین متخصص کاشت مو اصفهان از لحاظ کیفیت و زمان و هزینه دراصفهان هستید. واقعا ممنونیم از شما اقای دکتر عزیز مهربون

3. من به طرز وحشتناکی ریزش مو داشتم با تجویز پزشکی دکتر مهدی سبکتکین ریزش مو قطع شده و کم کم داره بهبود پیدا میکنه کارشون عالی دکتر بهترین متخصص پوست و مو اصفهان هستند .