درمان ملانوما چیست؟

درمان ملانوما چیست؟

درمان ملانوما چیست؟

انتخاب بهترین درمان بستگی به اندازه و مرحله سرطان، میزان سلامت فرد و اقدامات شخصی دارد.

درمان ملانوما در مراحل اولیه

معمولا درمان ملانوما در مراحل اولیه شامل جراحی جهت برداشتن ضایعه است. به طور معمول ملانوما ‌های بسیار نازک در طی بیوپسی به طور کامل برداشته می‌شوند و نیازی به درمان بیشتر ندارند، در غیر این صورت جراح توده‌‌ی سرطانی را تا حاشیه‌‌ی پوست نرمال و لایه‌‌ی بافتی زیر پوست برمی‌دارد و این ممکن است تنها درمان مورد نیاز در افراد مبتلا به ملانوما در مراحل اولیه باشد.

درمان ملانوما گسترش یافته به سایر مناطق
در صورت گسترش ملانوما به سایر مناطق، گزینه‌های درمان عبارتند از:

  • جراحی جهت برداشتن گره‌‌های لنفاوی درگیر شده:
    در صورت گسترش ملانوما به گره‌‌های لنفاوی مجاور، جراح گره‌‌های لنفاوی درگیر را برمی‌دارد و ممکن است درمان‌های اضافی قبل یا بعد از عمل جراحی توصیه شود.

 

  • شیمی درمانی:
    در شیمی درمانی از دارو‌ها جهت تخریب سلول‌‌های سرطانی استفاده می‌شود، که این دارو‌ها را می‌توان به صورت داخل وریدی، قرص یا هر دو شکل استفاده نمود. شیمی درمانی در شیوه‌‌ی تزریق داخل وریدی در بازو یا پا به این صورت است که برای مدت کوتاهی از انتقال خون این ناحیه به سایر مناطق جلوگیری می‌شود و دارو‌های شیمی درمانی به طور مستقیم در ناحیه‌‌ی اطراف ملانوما قرار می‌گیرد و بر سایر قسمت‌‌های بدن تاثیر نمی‌گذارد.

درمان ملانوما چیست؟ | لیزر جای جوش و لک در تهران
لیزر جای جوش در تهران

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین، لیزر جای جوش در تهران

  • پرتودرمانی:
    در این درمان از پرتو‌های پر قدرتی نظیر اشعه ایکس جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود و بعد از عمل جراحی برداشت گره‌‌های لنفاوی ممکن است توصیه شود، گاهی اوقات نیز برای کمک به تسکین علائم ملانوما انتشار یافته به سایر قسمت‌های بدن کاربرد دارد.

 

  • درمان بیولوژیک:
    درمان بیولوژیک با تقویت سیستم ایمنی به مقابله‌‌ی بدن با سرطان کمک می‌کند. این درمان با استفاده از مواد تولید شده در بدن یا مواد مشابه تولید شده در آزمایشگاه انجام می‌گیرد. و عوارض جانبی این درمان شبیه به آنفلوانزا است. از جمله تب و لرز، خستگی، سردرد و درد عضلانی است. دارو‌های زیستی مورد استفاده در ملانوما شامل اینترفرون و اینترلوکین۲، ایپیلیموماب، نیوولوماب و پمبرولیزوماب می‌شود.

 

  • درمان هدفمند:
    در این درمان دارو‌ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت خاص به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند. عوارض جانبی هدف درمانی متفاوت است، اما معمولا شامل مشکلات پوستی، تب، لرز و کم آبی بدن می‌باشد.

مطالب پیشنهادی:

ملانوما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علل ایجاد ملانوما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24