دلایل خارش بدن

دلایل خارش بدن

دلایل خارش بدن

در مطلب امروز از سایت دکتر مهدی سبکتکین متخصص لیزر جای جوش و لک در تهران قصد داریم به بررسی دلایل خارش بدن بپردازیم. با ما همراه باشید. نیش پشه، آبله مرغان و پیچک سمی تنها دلایل خارش پوست بدن نیستند. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می تواند موجب بروز این عارضه دردناک و آزاردهنده شوند که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

1- باقی ماندن حشرات روی پوست

هنگامی که پشه شما را نیش می زند، علت خارش پوست مشخص است و به سرعت از بین می رود؛ اما وقتی حشرات روی پوست شما زندگی می کنند یا هر شب از شما تغذیه می کنند، خارش می تواند طولانی مدت و غیرقابل کنترل باشد؛ بنابراین از جمله دلایل خارش پوست بدن می تواند وجود حشراتی مانند: ساس، شپش و کنه (گال)، بر روی پوست باشد.

2- پوست بسیار خشک

پوست خیلی خشک یکی از عوامل خارش های مداوم پوست است. خشکی بیش از اندازه پوست مشکلات بسیاری به همراه دارد که یکی از آن ها خارش شدید است.

3- سرطان پوست

در بیشتر مواقع تنها علامت سرطان پوست یک نقطه جدید یا در حال تغییر بر روی پوست است. گاهی اوقات این نقطه دچار خارش شدید می شود و می تواند تنها دلیلی باشد که فرد متوجه این لکه و تغییر به وجود آمده در پوست شود.

4- بیماری های پوستی

تعدادی از بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، اگزمای دیشیدروتیک، فولیکولیت، پسوریازیس، نورودرماتیت، درماتوفیتوز، درماتیت سبورئیک و زونا می توانند موجب بروز خارش شدید در پوست شوند.

5- افزایش سن

معمولا با بالا رفتن سن تغییرات بسیاری در پوست بدن ظاهر می شود که یکی از آن ها نازک تر شدن و کاهش رطوبت و در نهایت خارش است.

6- واکنش پوستی آلرژیک

یکی دیگر از دلایل خارش پوست بدن آلرژی به مواد خاصی مانند نیکل است. نیکل می تواند در بسیاری از وسایل مورد نیاز روزانه ما مانند تلفن همراه، جواهرات، فریم عینک، زیپ، سگک کمربند و… وجود داشته باشد.

7- مصرف دارو های خاص

مصرف برخی دارو ها مانند آسپرین، مسکن های قوی، شیمی درمانی و یا برخی دارو های کنترل فشار خون، ممکن است موجب بروز این مشکل در پوست شود.

8- خارش بدن ناشی از خشکی پوست

همان طور که در پاراگراف های قبل گفته شد یکی از رایج ترین دلایل خارش پوست بدن، خشکی بیش از اندازه آن است. این مشکل معمولا با پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی و احساس خارش در دست ها، بازو ها و پا ها مشخص می شود.
خشکی پوست به دلایل محیطی مختلفی رخ می دهد و شایع ترین زمان بروز آن در ماه های پاییز و زمستان است که سطح رطوبت نسبتاً پایین است.
حمام کردن یا دوش گرفتن مکرر با آب داغ یا استفاده زیاد از وان آب گرم نیز خطر خشکی پوست را افزایش می دهد.

یکی از ساده ترین روش های رفع این مشکل رسیدگی به پوست و حفظ رطوبت آن است؛ البته وجود مشکلاتی در داخل بدن نیز می تواند موجب ظاهر شدن این مشکل شود. به عنوان مثال با افزایش سن پوست ما نازک تر و خشک تر می شود.
با رعایت نکات زیر می توان از بروز خشکی بیشتر در پوست جلوگیری کرد:

  •  از خاراندن قسمت های خشک پوست بدن خودداری کنید.
  •  زمان دوش گرفتن خود را کوتاه تر کنید. (نهایتا 10 دقیقه)
  •  از صابون و شوینده های حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.
  •  پوست خیس خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.
  •  بلافاصله بعد از حمام از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

دلایل خارش بدن | لیزر جای جوش و لک در تهران

9- خارش بدن ناشی از حساسیت

آلرژی در واقع واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است. سیستم ایمنی پادتن هایی تولید می کند که مسئول مبارزه با مواد مضر خارجی برای حفظ سلامت بدن هستند؛ بنابراین اگر به چیزی حساسیت داشته باشید، آنتی بادی های شما آلرژی را به عنوان یک ماده مضر و خارجی تشخیص داده و با آن مبارزه می کنند.

همان طور که در پاراگراف قبل گفته شد، یکی از دلایل خارش پوست بدن، می تواند آلرژی به مواد مختلف باشد. خارش پوست ناشی از آلرژی معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن به طور ناگهانی و شدید ایجاد می شود. این مشکل ممکن است با علائم دیگری مانند کهیر یا قرمزی پوست نیز همراه باشد. به خاطر داشته باشید که همه آلرژن ها علائم مشابهی در افراد مختلف ایجاد نمی کنند.

اگر به هر یک از موارد زیر حساسیت دارید، ممکن است در صورت تماس با پوست دچار خارش شوید:

  •  گرد و خاک
  •  غذاهای خاص
  •  نیش حشرات
  •  گرده گیاهان
  •  دارو های خاص
  •  حیوانات خانگی
  •  درماتیت آتوپیک

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین لیزر جای جوش و لک در تهران

10- خارش بدن ناشی از شپش

شپش ها موجودات بسیار کوچکی هستند که از بدن انسان تغذیه می کنند و به سه دسته شپش سر، شپش عمومی و شپش بدن تقسیم می شوند. وجود این موجودات یکی از رایج ترین دلایل خارش پوست بدن مخصوصا در مناطق محرومی است که از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند.

با اینکه همگی آن ها حشرات مسطح، بدون بال و انگلی هستند ولی تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، شپش بدن (Pediculus humanus corporis)، تنها نوع شپش شناخته شده برای گسترش بیماری است. همچنین، در حالی که شپش های بدن مانند بقیه از خون انسان تغذیه می کنند؛ اما در بدن ساکن نیستند. آن ها تخم‌ های خود را بر روی درز لباس ها و ملحفه ها می ‌گذارند و به سادگی چندین بار در روز برای تغذیه بر روی پوست می ‌خزند.

شپش بدن، مانند انواع دیگر آن، در سه مرحله مختلف دیده می شود: تخم (یا نیش)، پوره (شپش جوان) و بالغ.

تخم ها معمولا طی یک تا دو هفته به پوره هایی تبدیل می شوند که از خون تغذیه می کنند و از جمله مهم ترین دلایل خارش پوست بدن هستند. بعد از 9 تا 12 روز، همین پوره ها به یک شپش بالغ تبدیل می شود که پا دارد و رنگ آن مایل به قهوه ای، خاکستری و یا سفید است. آن ها برای زنده ماندن به خون بدن انسان احتیاج دارند و معمولا بدون چشم مسلح نیز دیده می شوند.

درست مانند شپش سر، شپش بدن نیز نمی تواند بپرد و نه پرواز کند. در عوض، می‌ تواند به سرعت از طریق تماس فیزیکی نزدیک با فرد آلوده یا تماس مستقیم با لباس، تخت، ملحفه یا حوله‌ ای که توسط او استفاده شده است، گسترش پیدا کند. سگ ها، گربه ها و سایر حیوانات خانگی شپش بدن را پخش نمی کنند.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

میخچه پا

پیلینگ چگونه به زیبایی شما کمک می کند؟

لیپوما و عوامل خطرناک ایجاد کننده آن

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24