تشخیص و پیشگیری از بیماری اریتراسما

تشخیص و پیشگیری از بیماری اریتراسما

روش های تشخیص و پیشگیری از بیماری اریتراسما

در مطلب امروز سایت دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران راه های تشخیص و پیشگیری از بیماری اریتراسما را مورد بررسی قرار می دهیم.

اریتراسما چیست؟

اریتراسما یک عفونت باکتریایی می باشد که پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. این عفونت معمولاً در لایه های پوست ظاهر می شود و معمولاً در آب و هواهای گرم و مرطوب دیده می شود و ناشی از باکتری کورینه باکتریوم مینوتیسیوم می باشد. اریتراسما، یک بیماری پوستی طولانی مدت یا مزمن می باشد.

شایع ترین علائم اریتراسما شامل لکه های پوستی قهوه ای، قرمز و صورتی با پوسته و خارش خفیف پوست می باشد. گاهی اوقات پوست ممکن است چروکیده شود. اندازه لکه ها ممکن است متفاوت باشد و معمولاً با رنگ صورتی یا قرمز ظاهر می شوند. سپس قهوه ای و پوسته پوسته می شوند.

لکه ها معمولاً در لایه های پوست ظاهر می شوند و در ناحیه کشاله ران، زیر بغل یا بین انگشتان پا شایع تر است. زمانی که شما در بین انگشتان پای خود دچار اریتراسما می شوید، ممکن است پوسته یا شکاف پوست را مشاهده کنید. اریتراسما می تواند در لایه های پوستی زیر سینه ها، در فاصله بین دو باسن و ناف ظاهر شود.

چه چیزی باعث اریتراسما می شود؟

اریتراسما ناشی از باکتری کورینه باکتریوم مینوتیسیموم می باشد. این باکتری به طور معمول روی پوست زندگی می کند و می تواند در نواحی گرم و مرطوب رشد کند. به همین دلیل این باکتری معمولا در لایه های پوستی یافت می شود.

عوامل خطر برای اریتراسما چه مواردی هستند؟

اگر شما دارای شرایط زیر هستید، احتمال بیشتری وجود دارید که مبتلا به اریتراسما شوید:

  • دیابت داشته باشید.
  • مشکلات جسمی داشته باشید که بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد.
  • بهداشت ضعیفی داشته باشید.
  • سن بالایی داشته باشید.
  • در آب و هوای گرم یا مرطوب زندگی کنید.
  • زیاد عرق کنید و چاق باشید.

اریتراسما در آب و هوای گرم و مرطوب شایعتر است. این عفونت اکثراً در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری مشاهده می شود. این بیماری می تواند افرادی را با هر گروه سنی درگیر کند اما در بین افراد مسن تر شایع تر است.

چگونگی تشخیص بیماری اریتراسما

پزشک سؤالاتی درباره سابقه ی پزشکی شما خواهد پرسید و یک معاینه ی فیزیکی برای شروع فرایند تشخیص انجام خواهد داد. سپس پزشک شما معاینه ی پوست را با لامپ وود انجام خواهد داد. این لامپ از اشعه ی فرابنفش برای مشاهده ی پوست شما استفاده می کند. زیر این لامپ، اریتراسما یک رنگ قرمز یا مرجانی خواهد داشت. پزشک شما، ممکن است از یک سواب یا تراشیدن پوست برای معاینه کشت ها از نزدیک زیر میکروسکوپ استفاده کند.

پیشگیری از ابتلا به اریتراسما

اگر شما در مناطق گرم و مرطوب زندگی می کند که احتمال تعریق شما بسیار زیاد است، گاهی اوقات جلوگیری از اریتراسما بسیار سخت است. این امر به ویژه در مواردی صدق می کند که شما در بیرون از خانه کار می کنید. با این وجود، در صورتیکه شما به طور مرتب پوست خود با با یک صابون ضد باکتریایی یا یک شوینده بشورید، احتمال کمتری وجود دارد که استعمار باکتریایی رخ دهد. توجه بیشتری به کشاله ران، زیر بغل، بین انگشتان و دیگر نواحی بدن که رطوبت جمع می شود، داشته باشید. همیشه پوست خود را به طور کامل پس از حمام خشک کنید و هر روز جوراب ها و کفش های تمیز بپوشید.

  • اگر شما چاق هستید یا به هر دلیلی قادر به دسترسی به انگشتان پای خود نیستید، از یکی از نزدیکان خود بخواهید که با کمک یک سشوار با درجه کم پای شما را خشک کند.
  • همچنین پیش از پوشیدن کفشهایتان در روز بعد، باید مطمئن باشید که آنها خشک هستند یا یکی دیگر بپوشید، به طوری که زمان کافی برای کامل خشک شدن داشته باشند.
  • اگر شما در معرض تعریق هستند، استفاده از یک محصول ضدعرق بدون نسخه حاوی آلومینیوم کلرید (همچون پودر کودک) گاهی اوقات می تواند به شما کمک کند.

گرچه، بعضی از این محصولات را می توان روی کشاله ران یا فاصله میان دو باسن استفاده کرد، برچسب محصول را کامل بخوانید یا با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید. در دماهای بسیار گرم، سعی کنید در زمان خواب، از یک فن یا تهویه هوا استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین – لیزر جای جوش و لک در تهران


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

پیشگیری از زگیل کف پا

خواص درمانی قرص جوشان منیزیم

افراد مستعد ابتلا به میخچه پا

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24