راه های درمانی برای ماه گرفتگی پوست

راه های درمانی برای ماه گرفتگی پوست

بررسی راه های درمانی برای ماه گرفتگی پوست

روش‌های گوناگونی برای از بین بردن ماه گرفتگی وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به نوع، اندازه و محل لکه و عامل‌های دیگر انتخاب می‌کند. در این مطلب از سایت دکتر مهدی سبکتکین متخصص لیزر جای جوش و لک در تهران راه های درمانی برای ماه گرفتگی پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

مصرف داروها

اکثر ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی بدون نیاز به درمان ناپدید می‌شوند. اما در غیر این صورت نخستین گزینه درمانی برای برداشتن آنها داروهای خوراکی و یا موضعی است. این داروها برای کاهش اندازه و روشن ساختن رنگ لکه‌های ماه گرفتگی مؤثر است. انواع مختلفی از داروها در دسترس هستند و پزشک می‌تواند بهترین گزینه دارویی را به شما پیشنهاد کند.

درمان با کورتیکواستروئیدها

مصرف خوراکی این داروها به کوچک شدن لکه‌های ماه گرفتگی منجر می‌شود. این دارو به صورت تزریقی نیز به کار برده می‌شود. کورتیکواستروئید در رگ‌های خونی زیر ماه گرفتگی نفوذ می‌کند و ناحیه تغییر رنگ داده را منقبض می‌کند. تأثیرگذاری دارو پس از دو تا چهار هفته قابل مشاهده می‌گردد.

مصرف اینترفرون آلفا-12

اگر داروی کورتیکواستروئید جواب ندهد، به جای آن ممکن است داروی اینترفرون آلفا 12 برای کوچک شدن و یا متوقف کردن رشد لکه‌ها و خال‌های مادرزادی تجویز گردد.

لیزر درمانی برای درمان ماه گرفتگی

لیزر برای درمان ماه گرفتگی نزدیک به سطح پوست، مانند خال‌های لکه شرابی، به کار برده می‌شود. این عمل برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. از نور لیزر برای کوچک کردن یا جلوگیری از رشد لکه استفاده می‌شود. چند جلسه لیزر درمانی باید انجام شود تا نتیجه بهینه به دست آید. اگرچه برای درمان همانژیوم نیز می‌توان از لیزر استفاده کرد؛ اما در مواردی که همانژیوم روی اندام داخلی یا در عمق پوست است، لیزر به کار برده نمی‌شود.

استفاده از روش آی پی ال

در این روش به کمک دستگاهی مخصوص پالس‌های شدید نور به پوست اعمال می‌شود. درصورت وجود لکه‌های عروقی، دمای هموگلوبین خون جاری در رگ‌های گشاد شده با جذب انرژی نورانی بالا می‌رود. در مورد درمان ماه گرفتگی روی بدن رنگدانه‌ای نیز رنگدانه‌های پوست نور را جذب می‌کنند و انرژی نورانی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. متلاشی شدن رگ‌های خونی پس از رسیدن به دمای ۶۰ یا ۷۰ درجه شروع می‌شود و رنگدانه‌های اضافی نیز شروع به تجزیه شدن می‌کنند تا آنقدر کوچک شوند که سلول‌های بدن بتوانند آنها را از محل فعلی دور کنند. مدت و شدت درمان به قدمت و بزرگی ماه گرفتگی بستگی دارد. اما در مجموع بهبود قابل توجهی پس از همان جلسه نخست در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

آشنایی با انواع ماه گرفتگی پوست | لیزر جای جوش و لک در تهران

انجام لایه‌برداری شیمیایی

در لایه برداری شیمیایی از محلول شیمیایی به دقت تهیه شده‌ای برای برداشتن لایه‌های خارجی آسیب دیده پوست استفاده می‌شود تا پوست زیرین درخشان، سالم و شاداب نمودار گردد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین لیزر جای جوش و لک در تهران

انجام کرایو تراپی

کرایوتراپی (سرما درمانی) روشی ایمن و بسیار سریع است که برای از بین بردن بافت آسیب دیده پوست، برای مثال لکه‌های ماه گرفتگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل از طریق انجماد به کمک یخ خشک یا از طریق سوزاندن در دمای پایین انجام می‌شود. کرایو را می‌توان یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز درمان ضایعات پوستی مانند ماه گرفتگی به شمار آورد.

روش های جراحی

پزشکان زمانی به جراحی روی می‌آورند که دیگر درمان‌های غیرجراحی موفقیت‌آمیز نبوده باشند. همانژیوم بزرگ یا روی اندام داخلی نیز باید با جراحی و تحت بیهوشی عمومی خارج شود.

استفاده از لیزر کیوسوییچ برای ماه گرفتگی

لیزر Q-switch دارای طول موج های ۵۳۲ و ۱۰۶۴ نانومتر می باشد. این طول موج جهت بهبود مؤثر انواع لک های صورت و بدن، ماه گرفتگی، خال های مادرزادی و همچنین پاک کردن تاتو صورت و بدن به کار می رود. درمان با لیزر کیوسوئیچ روشی بدون درد است؛ اما ممکن است گرمای اشعه تابانده شده به پوست باعث ایجاد سوزش در پوست شود. به همین دلیل پزشک قبل از درمان ناحیه را با استفاده از پمادهای بی‌حسی، بی‌حس می‌کند. بعد از آن با استفاده از دستگاه لیزر کیوسوئیچ، مقدار کنترل شده‌ای از اشعه به سطح موردنظر تابانده می‌شود. این اشعه به لایه‌های پوست نفوذ می‌کند و رنگ‌دانه‌های پوست را می‌شکند. رنگ‌دانه‌های ریز شده از طریق ماکروفاژهای پوستی به دیگر قسمت‌های بدن می‌روند و در نهایت از طریق سیستم لنفاوی بدن دفع می‌شوند. البته پوسته‌پوسته شدن پوست بعد از درمان نیز به از بین رفتن رنگ‌دانه‌ها کمک می‌کند.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

درمان لک های پوستی با میکرودرم

بررسی انواع مختلف لک صورت

درمان انواع لک صورت با مزوژل پروسترولین

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24