بیماری HSP چیست؟

اختلال پورپورای هنوخ شونلین (HSP) نوعی بیماری است که باعث التهاب عروق خونی کوچک می‌شود.

اختلال پورپورای هنوخ شونلین در کودکان بیشتر رخ می‌دهد. التهاب ناشی از این اختلال باعث می‌شود که رگهای خونی موجود در پوست، روده ها، کلیه‌ها و مفاصل شروع به نشت کنند.

علامت اصلی پورپورای هنوخ شونلین شامل بروز بثورات پوستی همراه با کبودی‌های کوچک ولی متعدد است که ظاهری برجسته بر روی پاها یا باسن ایجاد می‌کنند. اگرچه HSP می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، با این حال بیشتر موارد این بیماری‌ در کودکان بین 2 تا 11 سال رخ می‌دهد.

بروز این بیماری در پسران شایع تر از دختران است. در بزرگسالان مبتلا به HSP در مقایسه با کودکان، احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری بیشتر است. بیماری HSP معمولاً پس از چهار تا شش هفته رفع می‌شود. با این حال گاهی اوقات ممکن است با عود علائم پس این دوره، اما بدون بروز عواقب طولانی مدت، رو به رو شویم (عود این اختلال نسبتاً شایع است).

اگر اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و روده‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند، در اغلب موارد باید به درمان بیماری پرداخت. علاوه بر این پیگیری منظم وضعیت بیمار برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از عود، مهم است.

عوارض و عوامل مستعد کننده ابتلا HSP

علت دقیق ابتلا به HSP مشخص نیست. با این حال اعتقاد بر این است که در این اختلال، سیستم ایمنی بدن در هدف قرار دادن رگ‌های خونی درگیر بیماری نقش دارد. بروز پاسخ ایمنی غیر طبیعی به عفونت ممکن است در بسیاری از موارد عامل ایجاد کننده این بیماری باشد. تقریباً دو سوم موارد HSP چند روز پس از بروز علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهند.

برخی از موارد ابتلا به HSP پس از انجام واکسیناسیون بیماری‌های تیفوئید، وبا، تب زرد، سرخک یا هپاتیت B بروز پیدا می‌کنند. مصرف غذاها، داروها، مواد شیمیایی و نیش حشرات نیز شاید در بروز این اختلال دخیل باشند. علاوه براین، برخی از کارشناسان می‌گویند که بیماری HSP با هوای سردتر پاییز و زمستان نیز مرتبط است.
ابتلا به بیماری HSP باعث ایجاد بثوراتی به نام پورپورا می‌شود. این عوارض شامل بثورات قرمز تا بنفش تیره هستند که در اثر آسیب رگ‌های خونی کوچک بروز پیدا می‌کنند. از جمله سایر علائم ابتلا به پورپورای هنوخ شونلین شامل بروز تورم دردناک در اطراف مفاصل و نیز ابتلا به درد شکم است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به HSP باید از نظر ابتلا به بیماری کلیوی تحت نظر باشند. اکثر کودکان مبتلا به HSP به طور کامل بهبود می‌یابند و در بسیاری از آنها برای درمان به هیچ دارویی نیاز نیست. در یک سوم از کودکان مبتلا به HSP ممکن است چندین دوره راش تجربه شود.

بیماری HSP چیست؟ | لیزر جای جوش و لک در تهران
لیزر جای جوش در تهران

علل بروز بیماری پورپورای هنوخ شونلین یا HSP

علت دقیق بروز بیماری HSP ناشناخته است. در برخی بیماران، علائم این اختلال پس از بروز عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی شروع می‌شود، با این حال بیماری HSP مسری نیست. در بیماران مبتلا به HSP، سیستم ایمنی فرد به عروق خونی موجود در پوست، روده، مفاصل و کلیه‌ها حمله می‌کند.

بروز التهاب در دیواره عروق خونی منجر به خونریزی در پوست می‌شود. همین مسئله باعث ایجاد بثورات ناشی از بیماری HSP می‌شود. علاوه براین ممکن است که در خون و ادرار بیمار نیز خون مشاهده شود.

مطلب مرتبط:

تشخیص HSP