درمان خارش پوست

هدف از درمان خارش یافتن علت و از بین بردن علائم آن است.

اگر درمان‌های خانگی نتواند به خارش شما کمک کند پزشک ممکن است تجویز دارو یا درمان‌های دیگری را برای شما لحاظ کند.

درمان خارش پوست عمدتا شامل موارد زیر است:

• پماد یا کرم‌های کورتیکواستروئید: اگر پوست شما دچار خارش و قرمزی است پماد یا کرم تجویز شده توسط پزشک را در قسمت‌های درگیر پوست بمالید. سپس پوست را با پنبه مرطوب بپوشانید. زیرا رطوبت موجب جذب دارو و همچنین اثرات خنک‌کنندگی بر روی پوست می‌شود.

• کرم ها و پمادهای دیگر: داروهای دیگری که می‌توان برای درمان خارش استفاده کرد، مهارکننده‌های کلسینیرین مانند تاکرولیموس (Protobic) و پیم اکروبیموس (Elidle) است. همچنین مصرف بی‌حسی‌های موضعی مانند کپسایسین و دوکسپین نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

• داروهای خوراکی: دارو‌های ضد‌افسردگی از نوع مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین(SSRI) مانند فلوکستین(Prozac) و سرترالین(zoloft) می‌تواند برای انواعی از خارش‌های مزمن کمک‌کننده باشد.

• نوردرمانی (فتوتراپی): فتوتراپی شامل قرار دادن پوست شما در یک نوع خاص نور است.

درمان خارش پوست | لیزر جای جوش و لک در تهران
لیزر جای جوش در تهران

پماد ضد خارش پوست

گاهی می‌توان با یک مرطوب‌کننده ساده خارش را تا حدودی کاهش داد. اگر این نوع کرم کارساز نبود، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

• کرم هیدروکورتیزون: کرم استروئیدی که التهاب و خارش را کاهش می‌دهد. برای درمان بثورات خارش‌دار گزینه خوبی است.
  • لوسیون کالامین: ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن در آن وجود دارد که باعث تسکین خارش می‌شود. همچنین برای خشک‌کردن جوش‌های تاولی مناسب است.
  • پراموکسین: بی‌حس‌کننده ملایم است که خارش را تسکین می‌دهد. برای درمان نیش حشرات یا آلرژی‌های مختلف مناسب است.

قرص ضد خارش پوست

معمولا برای درمان خارش از پمادهای موضعی استفاده می‌شود. اما برای درمان برخی از خارش‌های مزمن ممکن است پزشک قرص تجویز کند. به‌عنوان‌مثال قرص‌های ضدافسردگی مانند فلوکستین و سرترالین در کاهش خارش می‌توانند موثر باشند. معمولا ۸ تا ۱۲ هفته پس از شروع درمان نتایج مشخص می‌شود.

قرص هیدروکسی زین برای خارش بدن

هیدروکسی زین یکی از داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامین است که برای بهبود خارش‌های پوستی تجویز می‌شود. این دارو برای خارش‌هایی کاربرد دارد که در اثر حساسیت پوستی ایجاد می‌شوند. افراد به مواد مختلفی می‌توانند حساسیت داشته‌باشند که برخی از آنها شامل نیش حشرات، گرده‌ها، غبار، آلودگی هوا، مواد غذایی و داروها هستند. برای درمان خارش پوستی که در اثر هر یک از این موارد ایجاد شده‌باشد، می‌توان از قرص هیدروکسی زین، آمپول و یا شربت آن استفاده کرد.

مطالعه بیشتر:

علت خارش پوست بدن چیست؟