علائم ملانوما چیست؟

علائم ملانوما چیست؟

علائم ملانوما چیست؟

ملانوما در هر جایی از بدن قادر به رشد است.

اما اغلب در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند پشت، پا‌ها، بازو و صورت تظاهر پیدا می‌کند، همچنین ممکن است در مناطقی که در معرض کافی نور خورشید نیستند مانند کف پا‌ها، کف دست‌ها و بستر ناخن‌ها‌ نیز رخ دهد،که این نوع ملانوما پنهان در افراد با پوست تیره شیوع دارد.

معمولا اولین علائم و نشانه‌‌های ملانوما عبارتند از:

  1. تغییر در خال موجود
  2. ایجاد یک ضایعه رنگی جدید با شکل غیر طبیعی بر روی پوست

اما خال‌ های طبیعی چیست؟

به طور کلی خال‌‌های طبیعی دارای رنگی یکنواخت مانند قهوه ای یا سیاه با مرزی مشخص هستند، که آن‌ها را از پوست اطراف متمایز می‌کند، شکل آن‌ها گرد یا بیضی با قطری کمتر از ۶ میلیمتر (به اندازه‌‌ی یک پاک کن) هستند. اکثر مردم دارای ۱۰ تا ۴۵ عدد خال بر روی بدن خود هستند، که بسیاری از آن‌ها در سن ۵۰ سالگی رشد کرده، تغییر ظاهر داده و یا حتی از بین می‌روند.

برای کمک به شناسایی خصوصیات خال‌‌های غیرمعمول که ممکن است نشانه‌‌ی ملانوما یا سایر سرطان‌های پوست باشند، به حروف ABCDE توجه کنید:

  • Asymmetric: یا غیر قرینه بودن یعنی نیمی از ضایعه مشابه نیمه دیگر نیست.
  • Border irregularity: حاشیه اطراف خال به شکل دندانه دار، غیرمنظم، مضرس و غیر واضح است.
  • Color variation: رنگ خال یکدست نبوده و طیف مختلفی از رنگ‌های قهوه ای، برنزه، سیاه، سفید، قرمز و آبی در آن وجود دارد.
  • Diameter: سایز ضایعه بیشتر از ۶ میلیمتر است.
  • Evolution: توجه به تغییراتی است که در ظاهر ضایعه ممکن است در طی زمان ایجاد شود، خال ممکن است در معرض علائم و نشانه‌‌های جدید، مانند خارش و یا خونریزی جدید قرار گیرد.

خال‌های سرطانی (بدخیم) در ظاهر بسیار متفاوت هستند، برخی ممکن است تمام تغییرات فوق را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یک یا دو ویژگی غیر معمول داشته باشند.

علائم ملانوما چیست؟ | لیزر جای جوش و لک در تهران
لیزر جای جوش در تهران

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین، لیزر جای جوش در تهران

ملانوما مخفی چیست؟

ملانوما می‌تواند در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید قرار ندارند، مانند فضای بین انگشتان پا و کف دست‌‌ها‌و پا‌ها، پوست سر و یا ناحیه‌‌ی تناسلی ایجاد شود و به دلیل اینکه مردم نمی‌دانند که این مناطق را نیز باید چک کنند، مخفی باقی می‌ماند، به همین دلیل به آن ملانوما مخفی می‌گویند، که این نوع ملانوما بیشتر در افراد با پوست تیره دیده می‌شود.

انواع ملانوما مخفی عبارتند از:

  1. ملانوما زیر ناخن: ملانوما لنتیگوی آکرال یک نوع نادر ملانوما است که در زیر ناخن دست و پا ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند در کف دست یا کف پا نیز یافت شود. شیوع آن در سیاه پوستان و افراد با رنگدانه‌‌ی سیاه در پوست، بیشتر است.
  2. ملانوما د‌هان، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری یا واژن: ملانوما مخاطی در غشای مخاطی بینی، د‌هان، مری، مخرج، دستگاه ادراری و واژن ایجاد می‌شود. تشخیص ملانوما ‌های مخاطی بسیار دشوار است زیرا به سادگی می‌توانند با سایر شرایط بسیار رایج اشتباه شوند.
  3. ملانوما چشم: ملانوما چشم اغلب در ناحیه‌‌ی یوو‌ها لایه‌‌ی زیرین صلبیه، سفیدی چشم، رخ می‌دهد. ممکن است منجر به تغییرات بینایی شود و در معاینه‌‌ی چشم تشخیص داده می‌شود.

 


مطالعه بیشتر:

درمان ملانوما چیست؟

ملانوما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24