علائم پورپورای هنوخ شونلین یا HSP

پورپورای هنوخ شونلاین (HSP) نوعی واسکولیت است.

اصطلاح واسکولیت ‌به معنای التهاب رگ‌های خونی است. علائم کلاسیک بیماری HSP شامل بروز بثورات قرمز رنگ تا بنفش تیره به نام “پورپورا” است که اغلب در پاها و باسن شدیدتر از سایر نواحی بدن ایجاد می‌شوند.

علائم دیگر این وضعیت شامل بروز تورم دردناک در اطراف مفاصل و درد شکم است. بسیاری از کودکان مبتلا به HSP به طور کامل بهبود می‌یابند، اما تا یک سوم بیماران ممکن است به بیماری کلیوی مبتلا شوند. برنامه درمانی مناسب، به علائم کودک بستگی دارد. در صورت بروز این عارضه، پایش بیماری کلیوی نقش مهمی در تشخیص و درمان به موقع دارد.

در آمریکای شمالی، HSP شایع ترین شکل واسکولیت در کودکان است. بروز این بیماری بیشتر در سنین 3 تا 15 سال شایع است. همچنین میزان بروز این بیماری در پسران بیشتر از دختران است. پورپورای هنوخ شونلین به ندرت در بزرگسالان رخ می‌دهد.

اختلال HSP می‌تواند در هر زمانی از سال رخ دهد، با این حال بروز آن در زمستان شایع تر است.

علائم پورپورای هنوخ شونلین یا HSP| لیزر جای جوش و لک در تهران لیزر جای جوش در تهران

شایع ترین علائم آن عبارتند از:

• پورپورا

پورپورا شامل بثورات قرمز یا بنفش تیره است که حتی با اعمال فشار بر روی پوست از بین نمی‌روند. گاهی اوقات این عارضه به صورت نقاط ریز به نام پتشی یا بثورات قرمز رنگ شروع می‌شود و با گذشت زمان، رنگ آن تیره می‌شود. توصیف کلاسیک این عارضه “پورپورای قابل لمس” است.

قابل لمس بودن به این معنی است که بثورات برجسته هستند و می‌توان آنها را با لمس احساس کرد. این عوارض به طور معمول روی پاها و باسن بروز پیدا می‌کنند. در برخی موارد، تاول‌های بزرگی در نواحی بروز بثورات ایجاد می‌شود. بروز درد و تورم در اطراف مفاصل معمولا در عرض چند روز تا یک هفته برطرف می‌شود.

• التهاب زیر پوست

تورم زیر پوست ممکن است در هر جایی از بدن رخ دهد، اما این عارضه در اغلب موارد در دست‌ها، پاها، صورت و کیسه بیضه ایجاد می‌شود. درد شکم در اغلب موارد در اطراف ناف ایجاد می‌شود و ممکن است “کولیک” باشد (کولیک دردی کرامپی است که به صورت متناوب بروز پیدا می‌کند).

به ندرت، کودکان ممکن است عوارضی مانند خونریزی از روده یا یک بیماری جدی به نام انواژیناسیون را تجربه کنند. در اثر این بیماری، قسمتی از روده مانند لوله تلسکوپ، وارد قسمت بعدی روده می‌شود. انواژیناسیون یک وضعیت اورژانسی است و درمان آن ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علائم بروز بیماری کلیوی می‌تواند از دفع خون یا پروتئین در ادرار با وجود عملکرد طبیعی کلیه تا آسیب شدید کلیه که باعث بروز تورم در پاها می‌شود، متغیر باشد. در اغلب موارد، ابتلا به بیماری کلیوی تنها از طریق تست‌های آزمایشگاهی ادرار قابل تشخیص است، زیرا بیماران هیچ علامتی را احساس نمی‌کنند.

به طور معمول، این ناهنجاری‌های کلیوی برطرف می‌شوند، اما به ندرت می‌توانند به یک شرایط مزمن تبدیل شوند و مشکلات کلیوی جدی‌تری را ایجاد کنند. بروز نارسایی کلیه، جزو عوارض نادر این اختلال است.

مطالب پیشنهادی:

درمان HSP یا پورپورای هنوخ شونلین