عید قربان مبارک
Eid Ghourban 92

عید قربان مبارک

عید قربان مبارک

عید قُربان

آخرین مورد از دو عید اسلامی است.که هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود. (دیگری عید فطر است.) این روز عید ابراز تمایل ابراهیم برای قربانی کردن پسرش اسماعیل را به عنوان عملی پیروی شده از فرمان خدا ارج می‌نهد. (ادیان یهود و مسیحی بر این باورند که طبق پیدایش ۲۲: ۲، ابراهیم پسرش اسحاق را برای قربانی برد) با این حال، قبل از اینکه ابراهیم پسرش را قربانی کند، خداوند بره ای فراهم کرد تا به جای آن قربانی شود. به یادبود این مداخله خداوند، حیوانات به‌طور آیینی قربانی می‌شوند. یک سوم گوشت آنها توسط خانواده قربانی کننده مصرف می‌شود. در حالی که بقیه آن بین فقرا و نیازمندان توزیع می‌شود.[۲] شیرینی و هدیه اهدا می‌شود و خانواده بزرگ معمولاً مورد بازدید و استقبال قرار می‌گیرند.[۳]

در تقویم قمری اسلامی، عید قربان در روز دهم ماه ذیحجه قرار می‌گیرد و چهار روز ادامه دارد. در تقویم بین‌المللی (میلادی) تاریخ‌ها از سال به سال دیگر متفاوت است و تقریباً ۱۱ روز زودتر از هر سال تغییر می‌کند.

عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن می‌گیرند.

مراسم عید

برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همهٔ افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به‌جا می‌آورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، قوچ، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند. و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود — مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو — مجدد حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادت‌های بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی‌آور است؛ در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف حج، به‌عنوان جایزهٔ الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند؛ و این عمل در میان مسلمان‌ها از دیر زمان، اتحاد به میان آورده‌است.


دکتر مهدی سبکتکین

بهترین متخصص پوست و مو تهران

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر مهدی سبکتکین متخصص پوست و مو تهران کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو

تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر مهدی سبکتیکن می باشد

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24