چرا خارش در شب بیشتر از روز است؟

• بالا رفتن دمای بدن

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که هنگامی که خواب هستید اتفاق می‌افتد، این است که هنگام خواب، دمای بدن شما بالاتر می‌رود. این اتفاق چرا می‌افتد؟ برای اینکه بدن شما در هنگام خواب گرم نگه داشته‌شود، باید بدن شما کمی داغ‌تر از حالت عادی باشد. زیرا شما در هنگام خواب دیگر تحرک خاصی ندارید. از طرفی، هنگامی که بدن شما گرم می‌شود، سطح پوست شما حالتی پیدا می‌کند که انگار خارش دارد. یکی از دلایل احساس خارش پوست در شب به علت گرم شدن پوست در شب است.

• تغییرات شیمیایی بدن

اتفاق مهم دیگری که در شب در بدن می‌افتد این است که زمانی که شما خواب هستید و به زمان شب نزدیک می‌شوید، بدن شما متوجه تغییر ساعت می‌شود و شروع به تولید پیک‌های شیمیایی سایتوکاین می‌کند. این پیک‌های شیمیایی باعث ایجاد التهاب می‌شوند. التهاب به معنی ورم کردن پوست و بیشتر شدن میزان هیستامین‌هاست. همین مسئله باعث ایجاد خارش در پوست می‌شود. زمانی که پوست شما التهاب داشته‌باشد، خارش هم می‌گیرد.

یکی دیگی از عوامل کمک‌کننده به بیشتر شدن خارش در شب این است که زمانی که سایتوکاین‌ها در بدن شما افزایش پیدا می‌کننده که التهاب‌آور هستند، مواد ضدالتهابی مانند کورتیکواستروئیدها در بدن کاهش پیدا می‌کند. همین مسئله بر خارش در بدن می‌افزاید و حالت التهابی پوست را افزایش می‌دهد.

چرا خارش در شب بیشتر از روز است؟ | لیزر جای جوش و لک در تهران لیزر جای جوش در تهران

• خشکی بیشتر پوست

هنگامی که خواب هستید، آب نمی‌خورید. زمانی که آب نمی‌خورید، بدن شما آب بیشتری از دست می‌دهد. بنابراین پوست شما به سمت خشکی بیشتری می‌رود. خشکی پوست، یکی از اصلی‌ترین علت‌های خارش پوست است. بهتر است که قبل از خواب پوست خود را مرطوب کنید و بخوابید. این کار به شما کمک می‌کند که کم‌تر آب از دست بدهید و یا در صورت دهیدراته شدن، کم‌تر پوست خود را بخارانید و اذیت کنید. خارش در شب به علت خشکی از شایع‌ترین علت‌های خارش پوست است.

• گزش حشرات

در شب حشرات موذی بیشتر دور و بر ما هستند و به دلیل اینکه ما خواب هستیم و چندان متوجه چیزی نمی‌شویم، به راحتی می‌توانند ما را نیش بزنند و از خون ما تغذیه کنند. با این کار در زیر پوست التهاب ایجاد می‌شود و خارش نتیجه‌ی التهاب است. البته گاهی ممکن است که درد هم در کنار خارش وجود داشته‌باشد. برای بهتر خوابیدن در شب می‌توانید در پشه بند بخوابید و یا از مواد حشره‌کش برای از بین بردن حشرات کمک بگیرید.

• بیماری ها

همه‌ی عواملی که می‌توانند باعث خارش پوست در روز بشوند، می‌توانند کماکان خارش پوست در شب را نیز ایجاد کنند. خارش پوست در شب می‌تواند به علت حساسیت به داروها، مواد غذایی و به طور کلی واکنش‌های حساسیت‌زا باشد و یا در اثر موارد دیگری مانند کهیر، اگزما، بیماری‌های تیروئید و بیماری‌های کبدی باشد. هر کدام از این موارد باید درمان شوند تا خارش پوستی برطرف شود.

مطالعه بیشتر:

علت خارش پوست بدن چیست؟